ساختمان

مصالح ساختمانی و موارد مربوط به ساختمان

ساختمان

مصالح ساختمانی و موارد مربوط به ساختمان

۱۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خانه های دریایی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که گردشگران می توانند به راحتی زندگی در زیر آب را تجربه کرده و به تماشای مناظر داخل آب بنشینند.

گویا قرار است تا سال ۲۰۱۸ تعداد ۴۰ ویلا از این دست، با دیوارهای شیشه ‌ای در ساحل دوبی ساخته شود که  گام تازه ای در مسیر توسعه اقامتگاه های زیر آبی است.

یکی از این خانه ‌ها که در بخشی از منطقه تفریحی قلب اروپا ساخته شده، «اسب دریایی شناور» نام دارد. این خانه ۳۷۰ متر مربع مساحت و سه طبقه دارد.

ساخت این خانه ها طوری است که یکی از طبقات بالای سطح آب قرار دارد و منظره ای دیدنی از اقیانوس یا دریا را در اختیار افراد قرار می دهد. این طبقه شامل اتاق ‌های آفتاب و عرشه زیبا و مناظر قابل مشاهده اطراف است.

هر چند طبقه بالا در این خانه ها  بسیار دیدنی و خیره کننده است، اما پایین‌ترین طبقه که ویلاست و کاملا زیر آب قرار دارد، مهم ترین بخش به شمار می رود. دیوارهای این بخش تمام شیشه‌ ای است و می‌توانید از روی تخت یا حمام، زندگی زیر آب را در اطرافتان مشاهده کنید.

این خانه ‌ها با رویکرد استفاده از «انرژی سبز» طراحی شده اند و قیمت آن ‌ها حدود ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار است./

هنر ساختمان سازی در زیر آب هم می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. دنیای زیر آب زیبایی‌ها خاص خودش را دارد و به همین دلیل خلق ساختمان‌های مناسب برای زندگی در زیر آب هم باید همان زیبایی را داشته باشند. در حالی که هنوز ساخت و ساز در زیر آب رواج پیدا نکرده، شاهد ساخته شدن بزرگ‌ترین رستوران زیر آب در مالدیو و آپارتمان‌های شناور در شهر دبی هستیم. تکنولوژی در ساخت چنین مکان‌هایی در زیرآب نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند

اگر می‌خواهید با سایر مکان‌هایی که در زیر آب ساخته شده‌اند آشنا شوید، می‌توانید تصاویری از شش ساختمان زیر آبی را مشاهده کنید:

 

اولین گلخانه‌ی زیر آب دنیا که توسط شرکت Ocean Reef Group ساخته شده است. این گلخانه در کشور ایتالیا ساخته شده و در آن گیاهان مختلفی پرورش پیدا می‌کنند. محققان امیدوارند که در آینده بتوانند با ساخت چنین گلخانه‌هایی در زیر آب، غذا تولید کنند.

هتل زیر آبی فلوریدا از 12 اتاق و سالن تشکیل شده و رستوران بزرگی هم دارد. زمانی که این هتل راه‌اندازی بشود هزینه‌ی هر اتفاق آن بین 3 تا 6 هزار دلار برای هر شب خواهد بود.

هتل زیر آبی فلوریدا از ۱۲ اتاق و سالن تشکیل شده و رستوران بزرگی هم دارد. زمانی که این هتل راه‌اندازی بشود هزینه‌ی هر اتفاق آن بین ۳ تا ۶ هزار دلار برای هر شب خواهد بود.

اولین رستوران زیر آبی دنیا که می‌تواند همه را شگفت‌زده کند. این رستوران در کشور مالدیو قرار دارد و تابستان امسال هم افتتاح می‌شود. این رستوران نمایی زیبا از اقیانوس را پیش روی مردم قرار می‌دهد.

اولین رستوران زیر آبی دنیا که می‌تواند همه را شگفت‌زده کند. این رستوران در کشور مالدیو قرار دارد و تابستان امسال هم افتتاح می‌شود. این رستوران نمایی زیبا از اقیانوس را پیش روی مردم قرار می‌دهد.

 

آپارتمان‌های شناور دبی فعلا ساخته نشده‌اند؛ اما طرح آن وجود دارد. این خانه‌های بسیار پیشرفته سه طبقه هستند و اطراف آن‌ها کاملا شیشه‌ای خواهد بود که از داخل آن می‌توان خلیج فارس را تماشا کرد. قرار است ۴۲ آپارتمان ساخته شود که هرکدام آن‌ها ۱.۸ میلیون دلار قیمت دارند.

هتل The Manta Resort در کشور تانزانیا قرار دارد. این هتل کوچک با معماری آفریقایی ساخته شده و یک اتاق ویژه‌ی زیر آب دارد که نظر هر بیننده‌ای را به سمت خودش جلب می‌کند. هزینه‌ی اقامت برای هر شب در این هتل از 1200 دلار شروع می‌شود.

هتل The Manta Resort در کشور تانزانیا قرار دارد. این هتل کوچک با معماری آفریقایی ساخته شده و یک اتاق ویژه‌ی زیر آب دارد که نظر هر بیننده‌ای را به سمت خودش جلب می‌کند. هزینه‌ی اقامت برای هر شب در این هتل از ۱۲۰۰ دلار شروع می‌شود.

 

هتل The Water Discus فضایی بسیار زیبا را پیش روی مسافرها قرار می‌دهد. می‌توانید زندگی در زیر آب را از نزدیک مشاهده کنید. پروژه‌ی ساخت این هتل که توسط مهندسان لهستانی طراحی شده از سال 2012 شروع شد؛ اما به دلیل مشکلات بسیار زیادی که در زمینه‌ی ساخت آن وجود داشت و خروج سرمایه‌ گذار اصلی، مشخص نیست که کار ساخت این هتل چه زمانی به پایان می‌رسد.

هتل The Water Discus فضایی بسیار زیبا را پیش روی مسافرها قرار می‌دهد. می‌توانید زندگی در زیر آب را از نزدیک مشاهده کنید. پروژه‌ی ساخت این هتل که توسط مهندسان لهستانی طراحی شده از سال ۲۰۱۲ شروع شد؛ اما به دلیل مشکلات بسیار زیادی که در زمینه‌ی ساخت آن وجود داشت و خروج سرمایه‌ گذار اصلی، مشخص نیست که کار ساخت این هتل چه زمانی به پایان می‌رسد.

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

با توجه به اینکه در فونداسیون­ها از خاموت استفاده نمی­شود، برای بستن آرماتورهای فوقانی از آرماتورهای پایه ­دار که به خَرَک معروف هستند استفاده می­شود. ارتفاع، عرض پایه ­ها، عرض خَرَک و فاصله و قطر آنها بر اساس ابعاد فونداسیون و میزان میلگرد فوقانی که بایستی خَرَک تحمل کند تعیین می­شود. در عین حال ابعاد و فاصله خَرَک­ها باید به گونه­ای انتخاب شود تا در زمان اجرای آرماتورها و یا در زمان بتن­ ریزی بتواند از محل خود خارج نشده و میزان پوشش بتن در تمام فونداسیون رعایت شود.

  • نکات زیر در زمان اجرای خَرَک توصیه می­شود:

۱- ارتفاع خَرَک به نحوی باشد که میزان پوشش بتن برای آرماتور بالایی رعایت گردد.

۲- ابعاد پاشنه خَرَک حداقل ۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

۳- فاصله حداکثر خَرَک­ها برابر 1/50 متر در نظر گرفته شود.

۴- شماره آرماتور خرک به عمق پی بستگی دارد. برای فونداسیون­های با عمق بیشتر از خَرَک با شماره بالاتر استفاده شود. در هر حالت شماره آرماتور خَرَک از ۱۴ کمتر نباشد.

۵- به طور مرسوم مقدار آرماتور لازم برای خَرَک در لیست ارماتورهای ارائه شده برای فونداسیون منظور نمی­شود. میزان این آرماتور باید توسط پیمانکار محاسبه و به لیست آرماتورهای لازم برای خرید اضافه شود.

۶- عرض خَرَک به نحوی انتخاب شود تا تمام آرماتورهای فوقانی بتوانند روی آن قرار گیرند.

۷- الزاماَ تمام آرماتورهای طولی به خَرَک با سیم بسته شوند در غیر این صورت در زمان بتن­ریزی آرماتورها فاقد بست دچار خم­شدگی شده و میزان پوشش رعایت نخواهد شد.

۸- در نواحی دارای آرماتور تقویت زیاد تعداد خَرَک­ها افزایش داده شود.

آرماتور خرک چیست ؟

جهت اجرای فونداسیون، پس از اینکه بتن مگر، اسپیسرها قرار داده می‌شوند و سپس مش تحتانی فونداسیون روی اسپیسرها اجرا می‌شود. 

پس از اجرای مش تحتانی جهت ایجاد حد فاصل بین مش فوقانی و تحتانی، آرماتور خرک اجرا می‌گردد.

خرک‌ها به صورت عمودی روی مش تحتانی فونداسیون قرار داده می‌شوند.

شکل میلگرد خرک به این صورت است که قسمت بالای آن محل قرارگیری مش فوقانی بوده و قسمت پایین آن دو پاشنه در جهات خلاف هم دارد که روی مش تحتانی قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد خرک

خرک‌ها کاربرد سازه‌ای نداشته و صرفا برای ایجاد حد فاصل مش فوقانی و مش تحتانی اجرا می‌شوند و مش فوقانی را تا قبل از بتن ریزی پایدار و مستحکم نگه می‌دارند.

این میلگردها در نواحی که میلگرد تقویتی زیاد است، اهمیت بیشتری دارند و فواصل خرک‌ها را کم کرد. 

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

سقف شیبدار چیست؟

سقف شیبدار که برخی مواقع از آن تحت عنوان سقف شیروانی نیز یاد می‌شود، به طراحی به کار رفته در آن و همین طور نوع کاربردی این سبک سقف به این نام معروف شده است. از مهمترین نکات در هنگام استفاده از سقف شیبدار برای ساختمان توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه می‌باشد.

سقف شیروانی و انواع سقف شیبدار در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف بی رویه انرژی تاثیر مثبتی دارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده سقف شیروانی به نسبت دیگر سبک سقف‌های ساختمان مثل (مسطح، گنبدی شکل، منحنی) بهترین عایق نگهدارنده انرژی و حرارت به شمار می‌آید.

در واقع انواع سقف شیبدار به دلیل داشتن ویژگی‌های چون تنوع بسیار زیاد،نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرت کم مصالح ساختمانی، امنیت بالا در مقابل آتش سوزی، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبا به نسبت سقف‌های مسطح علاوه بر ساختمان‌های تجاری برای ساختمان‌های مسکونی و ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دلایل استفاده از سقف شیروانی در ساختمان

برای ساخت سقف ساختمان‌های مسکونی و تجاری در مناطقی با آب و هوای بارانی بیشتر از انواع سقف شیروانی استفاده می‌شود. دلیل این کاربرد جلوگیری از جمع شدن آب باران در سقف منازل و آسیب رسیدن به مصالح مورد استفاده در آن است. سبک‌ها و انواع سقف شیبدار و شیروانی برای منازل مسکونی و تجاری با ویژگی‌های منحصر بفرد در بخش بعدی قابل معرفی می‌باشند.

سقف شیبدار شینگل چیست؟

قبل از معرفی دیگر انواع سقف شیبدار به آشنایی نسبی با یکی از محبوبترین و معروف ترین پوشش‌ها و سقف شیبدار در دنیا با نام شینگل می‌پردازیم. تنوع بالایی که در طرح و رنگ سقف شینگل آسفالتی وجود دارد، ارزش و اهمیت استفاده از آن را بیشتر کرده است.

نصب سریع و بدون دردسر و همین طور ارزش اقتصادی این سقف شیبدار به دلیل ماندگاری بالا از دیگر موارد پر طرفدار بودن نصب این سبک سقف شیروانی بر روی ساختمان است. سقف شیبدار شینگل با جنس آسفالت و طول عمر بالا برای هر آب و هوایی مناسب بوده و در هر منطقه جغرافیایی کاربرد دارد. از دیگر مزایای سقف شیبدار شینگل سهولت و سرعت اجرا ،سبکی سقف بوده اشاره داشت.

 

معرفی انواع سقف شیبدار

انواع سقف شیبدار برای ساختمان‌های مختلف و بر اساس مصالح و طراحی به کار رفته در آنها دسته بندی شده‌اند. تفاوت در متریال سقف شیروانی و نحوه اجرای انواع سقف شیروانی از مهمترین دلایل این دسته بندی می‌باشد.

 

 

سقف شیروانی مدرن

سقف شیروانی مدرن هماهنگ با تکنیک‌های به روز دکوراسیون و طراحی خارجی و داخلی ساختمان بوده و بسیار در ساختمان‌های ویلایی کاربرد دارد.

سقف شیبدار فلزی

سقف شیبدار فلزی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و بسیار سبک و با قابلیت نصب راحت می‌باشد. ورقه‌های این نوع سقف شیبدار از جنس جنس آلمینیوم و روی و استیل می باشند که قابلیت بازیافت دارند.از معایب کاربرد سقف شیبدار فلزی می‌توان به تغییر شکل ظاهری در گذر زمان، تنوع مدل و ظاهر کم اشاره داشت

سقف شیبدار تک‌ بر

 این سبک سقف شیبدار تنها یک ضلع داشته و پانل شیبداری که به یک دیوار بلند متصل شده است. آن را می‌توان به یک سقف شیروانی که از وسط به دو زاویه 45 درجه تقسیم شده تشبیه کرد. این قبیل سقف شیبدار بیشتر برای تراس و آلونک کاربرد دارد.

 

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

ویلا یا vill به زبان ساده به ساختار و ساختمانی مسکونی اتلاق می‌گردد. در توصیفی آسان می‌توان آن را به مکانی برای سکونت با طراحی ویژه یا معمولی، به طوری که از چهار طرف به بیرون دید یا نما داشته باشد نسبت داد. اساسا این نوع از خانه را در فضایی ییلاقی، ساحلی، کوهستانی و نقاط مطلوب شهری می‌سازند. در بیشتر کشور‌ها ساخت ویلاها منوط به اختصاص فضای ساختمانی برای ساخت و ساز است و شاید در برخی نقاط اجازه ساخت این نوع خانه در داخل شهر وجود نداشته باشد. اصولا قوانین کشورها در خصوص ساخت و فروش ویلا متفاوت است.

اینطور که پیداست، جریان ساخت و ساز ویلاها از روم باستان شروع شده است. در آن دوران افرادی که در طبقات بالای جامعه آن زمان روم بودند صاحب ویلا می‌شدند یا به نحوی امکان ساخت ویلا را در بهترین نقاط داشتند. ویلاها عموما دارای باغ‌های وسیعی بودند که البته پس از فروپاشی امپراتوری روم با تلاش‌های کلسیا نوع کاربری این املاک تغییر کرد و کم کم به حالت صومعه درامده و به تملیک کلیسا در امد. اگرچه بعد از گذشت سال‌ها این تغییر مجدد دگرگون شد و همان روال قبلی را در پیش گرفت.

در ایران خودمان خانه‌های ویلایی معمولا و بیشتر در خطوط ساحلی کشور، مثل سواحل دریای خزر و استان‌های شمالی مثل گیلان و مازندران و برخی نقاط جنوب کشور به چشم می‌خورد. هر چند جریان ساختمان‌سازی در ایران قدیم و جدید دستخوش تحولاتی شده اما در یک تعریف ساده اتلاق ما از خانه‌های ویلایی همان خانه‌هایی‌ست که به یمن فضا و محیط اطراف خود مثلا محیط ساحلی، ییلاقی و کوهستانی طراحی و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. عموما برداشت ما از خانه‌های ویلایی محدود به همین ساختمان‌های رایجی‌ست که میبینیم اما در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع خانه ویلایی و تفاوت آنها در سبک، ساختار و نمای بیرونی بپردازیم که عمدتا ریشه در فرهنگ و معماری غربی دارند.

۱. ویلا به سبک کیپ کد

اولین خانه‌های ویلایی به سبک کیپ کد در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده‌اند. سازندگان آنها از کلبه‌های کاهگلی انگلستان الهام گرفته بودند. این خانه‌های ویلایی با سقف‌های با شیب تند و دودکش‌های بزرگتر ساخته شده بودند تا زمستان‌های سرد شمال شرقی را تحمل کنند. وجود پنجره‌های بزرگ در جای جای دیوار وشیروانی در این طراحی به چشم می‌خورد. به‌نظر می‌رسد که اکثر Cape Codهای امروزی پس از جنگ جهانی دوم ساخته شده‌اند. این نوع از خانه‌ها اولین سبکی بودند که در توسعه مسکن با قیمت متوسط ساخته و پرداخته شدند.

2. ویلا کلونیال

در قرن ۱۶، زمانی که معماری کلونیال شکل گرفت، به دلیل تنوع ساکنان اولیه آمریکایی، تغییرات زیادی در سبک این بنای ویلایی وجود داشت. معماری کلونیال یکی از انواع خانه ویلایی به دلیل تقارن معروف است، اغلب با پنجره‌های کرکره‌ای با فاصله یکنواخت مشخص می‌شود. اتاق‌های خواب، ستون‌ها و دودکش‌ها نیز به طور مساوی متناسب با یک ترکیب دقیق قرار گرفته‌اند.

۳. ویلا به سبک معاصر

بسیاری از افراد برای درک معماری معاصر و مدرن با چالشی روبرو هستند که می‌توان به طور جداگانه در مقاله‌ای تحت عنوان تفاوت سبک مدرن و معاصر آن را بررسی کرد. با این حال،  سبک معاصر به سبک‌های ساختمان امروزی اشاره دارد، که می‌تواند در طراحی و ظاهر متفاوت باشد. هر دو سبک از نظر ظاهر در داخل و خارج به هم شبیه هستند‌، اما خانه‌های معاصر تمایل به تأکید بر بهره‌وری انرژی‌، ساختار پایدار، دریافت مقدار زیادی نور طبیعی و استفاده از مواد غیر سمی بازیافتی دارند.

۴. ویلا ییلاقی

خانه‌های سبک ییلاقی و ویلاهای به سبک سنتی از جنبش هنر، سنت و  صنایع دستی متولد شده‌اند. در این طراحی، تأکید بر مصالح طبیعی، چوب، سنگ و آجر است. طراحان این سبک عموما ایوان‌های جلویی وسیع و سقف‌های کم ارتفاع معمولی را در این طراحی گنجانده‌اند. طرح طبقه باز داخلی دارای مبلمان داخلی، شومینه‌های بزرگ و تیرهای نمایان است.

۵. کلونیال هلندی

ساخت ویلاهای کلونیال هلندی نیز در اوایل قرن ۱۶ آغاز شده بود. این خانه‌ها به عنوان یکی از انواع خانه ویلایی، ابتدا فقط یک اتاق برای مهاجران اولیه آمریکایی داشت. این سبک به راحتی توسط سقف پهن گامبرل تشخیص داده می‌شود. معمولاً دارای اتاق خواب، پنجره‌هایی که معمولا نرگیر هتسند و یک کاپوت تزئینی بر روی ورودی جلویی دارد. این سبک همچنین ممکن است دارای یک درب دو طرفه هلندی باشد که در اصل برای جلوگیری از ورود حیوانات به خانه استفاده می‌شده، علاوه بر اینکه به برودت هوای داخل خانه نیز کمک می‌کرده است.

۶. کلونیال فدرال

سبک کلونیال فدرال، که به عنوان adam style نیز شناخته می‌شود، به نوعی از سبک کلاسیک رومی الگو گرفته است. مشابه کلونیال گرجی، سبک کلونیال فدرال با افزودن قسمت‌هایی با ارتفاع متفاوت به طرفین ساختمان و تمایل به ترکیب تزئینی بیشتر نسبت به سایر سبک‌های کلونیال قابل تشخیص است. خانه‌های سبک فدرال به عنوان یکی از انواع خانه ویلایی، اغلب از آجر ساخته می‌شوند. نمای نمای جلوی ویلا با ظریف‌کاری‌های ماهرانه، ستون‌های بلند و پله‌های منحنی بزرگ که به ورودی منتهی می‌شود، عناصری‌اند که مفهوم ثروت را آشکارا در طراحی خود گنجانده‌اند. یک پنجره بیضوی معمولاً بالای درب قرار دارد و پنجره‌های مستطیلی بلند به طور متقارن در دو طرف درگاه قرار گرفته‌اند.

۷. خانه ویلایی به سبک فرانسوی

این سبک از خانه ویلایی‌ها با الهام از املاک روستاهای فرانسه، پس از جنگ جهانی اول به آمریکا رونق گرفت و جذابیت تزئینی و جلوه‌هایی چشم‌نواز را با خود به همراه داشت. با وجود تحولات در ساخت و ساز‌های همچنان در بسیاری از نقاط جهان و حتی در ایران در برخی نقاط طراحی خانه‌های ویلایی به سبک فرانسوی مورد توجه بسیاری از طراحان است.

 

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

خانه‌های پیش ساخته نسل جدیدی از سازه‌های مختلف هستند که برای ساخت و ساز یک مکان مسکونی یا یک مکان کسب و کار معمولاً استفاده می‌شوند. سازه‌های پیش ساخته اگر با هدف سکونت مورد استفاده قرار بگیرند به آن، خانه‌های مسکونی پیش ساخته گفته می‌شود؛ و اگر برای اهداف کسب و کاری به کار روند، برای اقامت یا ساخت کارگاه و غیره برای یک فرایند تولیدی مناسب خواهد بود.

برای ساخت خانه‌های پیش ساخته با سازه‌های پیش ساخته، مصالح مختلفی به کار می‌رود. از مصالح چوبی گرفته تا مصالح کامپوزیتی، فولادی و آلومینیوم در این سازه‌ها به کار می‌روند. هم برای خانه‌های آپارتمانی که در شهرک‌های تحت نظر یک سازمان یا مجموعه قرار است ساخته شود می‌توان از این سازها استفاده کرد و هم برای ساخت و ساز ویلا در شمال کاربرد دارند. مثلاً برای ویلاهای جنگلی می‌توان از این سازه‌ها استفاده کرد؛ چون به راحتی قابل حمل به مکان‌های مختلف باشد.

خانه‌های پیش ساخته و ویلاهای پیش ساخته مزایا و معایب مختلفی دارند که هر کدام در جایگاه خود حائز اهمیت هستند. دوام و استحکام این سازه‌ها به اندازه استحکام یک بنای معمولی است. همچنین به خاطر تنوع شکل ظاهری و رنگ که این سازه‌های پیش ساخته دارند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در این مطلب پیرامون همین مسئله به طور کامل صحبت می‌کنیم.

خانه‌های پیش ساخته به سازه‌هایی گفته می‌شود که تمام مصالح آن از پیش در کارخانه، ساخته شده و سپس برای پروژه‌های ساخت و ساز به موقعیت مکانی منتقل می‌شود. این مصالح از جنس چوب، فلز یا ورق‌های گالوانیزه فولادی تهیه می‌شوند. هر کدام از این مصالح، ابعاد و اندازه‌های استاندارد دارند و از نظر ضخامت هم تعریف شده هستند.

بهترین ورق‌های فلزی از فولاد گالوانیزه با وزن سبک و کیفیت بالا برای ساخت خانه‌های پیش ساخته استفاده می‌شود. برای پروژه‌های خاص نظیر ساخت و ساز ویلا در شمال، از مصالح چوبی نیز بهره گرفته می‌شود. معمولاً قیمت خانه‌های پیش ساخته بستگی به نوع مصالحی دارد که برای ساخت استفاده شده است.

آشنایی با ویلاهای پیش ساخته

ویلاهای پیش ساخته نوعی از ساختمانی‌سازی است تحولی شگرفی در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد نمود. مشکلی که امروزه بشر با آن روبرو است، قدیمی شدن ساختمان‌ها و نیاز به بازسازی است. آیا می‌دانید تخریب ساختمان‌های قدیمی چه هزینه‌ای را به دنبال خواهد داشت؟

به غیر از بحث هزینه‌ها، مهم‌ترین موضوع آسیب‌های زیست محیطی است. به همان اندازه که ساختمان‌سازی منجر به از بین رفتن بافت بخشی از زمین می‌شود، خراب کردن ساختمان نیز مشکلاتی دو چندان را ایجاد می‌کند.

از سویی دیگر اگر ساختمانی را در یک قطعه از زمین بسازید، رسماً این زمین را از دست داده‌اید. اما با ویلاهای پیش ساخته عمده این مشکلات رفع خواهد شد.

برای مثال اگر بعد از مدتی متوجه شدید این زمین قابلیت کشاورزی بالایی دارد، می‌توانید ویلا را جابجا کرده و به زمینی دیگر منتقل کنید.

مزایای ویلاهای پیش ساخته

شما قرار است بخشی از درآمد خود را برای خرید ویلا کنار گذاشته و تا سال‌های طولانی از زندگی در این ویلا لذت ببرید. در نتیجه حق شما است که بدانید با خرید ویلاهای پیش ساخته چه مزیت‌هایی نصیب شما خواهد شد:

1- امکان ساخت سریع ویلا

مهم‌ترین مزیت خرید ویلاهای پیش ساخته این است که ساخت آن بسیار سریع بوده و در کوتاه‌ترین زمان با وصل کردن سازه‌ها، می‌توانید در ویلای خود مستقر شوید.

لازم است بدانید از آنجائیکه مدت زمان ساخت این ویلاها کوتاه‌تر است، لذا هزینه نهایی هم کمتر خواهد بود. داشتن ویلاهای پیش ساخته از نظر اقتصادی اقتصادی‌تر از ساخت ویلا با مصالح ساختمانی است.

2- قابلیت جابجایی ویلا

اگر شما از ویلاهای مرسوم و ساخته شده با مصالح ساختمانی استفاده کنید، نمی‌توانید ویلا را به محلی دیگر انتقال دهید. اگر قرار است در منطقه‌ای دیگر ویلا داشته باشید باید برای خرید یک ساختمان جدید اقدام کنید. اما در مورد ویلاهای پیش ساخته چنین مشکلی وجود دارد. این قبیل ویلاها قابلیت انتقال دارند. اگر بعد از مدتی تمایل داشتید در یک منطقه زیبای دیگر ساکن شوید، با جرثقیل می‌توانید ویلا را به محل جدید ببرید.

- استفاده بهینه از انرژی

آنچه که در عصر حاضر برای بشریت اهمیت دارد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، چرا که منابع انرژی در حال کاهش است و متاسفانه سوخت‌های فسیلی تجدیدناپذیر هستند. ویلاهای پیش ساخته با عایق بودن درب و پنجره، محیط داخلی را گرم نموده و در نتیجه مصرف انرژی کمتر خواهد بود.

4- مقاومت به زلزله

شاید این ذهنیت برای شما شکل بگیرد که مقاومت این قبیل ویلاها نسبت به مصالح ساختمانی، کمتر است. اما جالب است بدانید که ویلاهای پیش ساخته به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که بسیار مقاوم به بلاهای طبیعی هستند. این قبیل ویلاها دارای استاندارد جهانی از نظر استحکام به زلزله هستند.

بیشتر بخوانید:چطور می‌توانم در شمال، ویلای ارزان بخرم؟ 

5- طراحی دکوراسیون متناسب با سلیقه خود

همه ما تمایل داریم محیط داخلی خانه و ویلا را متناسب با سلیقه خود طراحی کنیم تا زندگی در این فضا لذت بخش باشد. با خرید ویلاهای پیش ساخته این امکان برای شما فراهم می‌شود که هر آنگونه که می‌پسندید، چیدمان داخلی ساختمان را طراحی کنید.

- دوام بالای متریال به کار رفته در ویلاهای پیش ساخته

یکی از مشکلاتی که در شمال کشور برای ساختمان‌سازی وجود دارد، خراب شدن مواد ساختمانی در اثر رطوبت است. ویلاهای سنتی به دلیل آسیب از رطوبت، در مدت کوتاهی نیاز به بازسازی دارند و همین مسئله، معضلی برای ساختمان‌سازی در این منطقه شده است. اما با خرید ویلاهای پیش ساخته این مشکل رفع می‌شود. متریال به کار رفته در سازه‌ها نسبت به رطوبت عایق هستند و در نتیجه آسیبی نمی‌بینند.

7- قابلیت بازیافت متریال ساختمانی

مسئله‌ای که در زمینه ساختمان‌سازی باید در نظر داشت، بازیافت مواد ساختمانی است. متاسفانه در مورد ویلاهای سنتی هر بار تخریب، مواد زیادی وارد محیط می‌شوند که بازیافت نمی‌شوند و یا سرعت تجزیه آن‌ها کند است. اما در مورد ویلاهای پیش ساخته این مشکل وجود ندارد. مواد به کار رفته در این ویلاها به راحتی بازیافت شده و در سازه‌های جدید استفاده می‌شوند.

 

 

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

شناخت انواع مختلف شیرآلات ساختمانی به شما کمک می کند تا در زمان های بازسازی و یا هنگامی که شیرآلات شما به دلیل پوسیده شدن نیاز به تعویض دارند، بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

 به طور کلی شیرآلات ساختمانی به دو دسته شیرآلات واشردار و شیرآلات بدون واشر تقسیم بندی می شوند.شیرهای توپی، دیسکی و کارتریجی جز شیرآلات بدون واشر و  شیرآلات فشاری جز شیرآلات واشردار محسوب می شوند.

در این مقاله انواع مختلف شیرآلات ذکر شده به تفصیل معرفی شده است. با خواندن این مقاله شما اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد هر یک از این شیرآلات ساختمانی به دست خواهید آورد.

شیرهای توپی

به شیرهای توپی شیرآلات تک اهرمی گفته می شود که بیشتر در آشپزخانه کاربرد دارند. ساختار این شیرآلات به گونه ای است که اهرم شیر به دور یک کلاهک توپی در بالای بدنه شیر می چرخد. این اهرم در واقع توپ پلاستیکی یا فلزی قرار گرفته در داخل بدنه شیر را کنترل می کند.

عملکرد این دسته از شیرآلات به این صورت است که تنظیم دما و فشار تنها با یک دست امکانپذیر است. اما ایراد آن، این است که نسبت سایر شیرآلات بدون واشر به خاطر تعداد قطعات به کار رفته در شیر مشکل چکه کردن بیشتری را دارد.

 

 شیرآلات ساختمانی دیسکی

شیرآلات بهداشتی سرامیکی نسل جدیدی از شیرآلات ساختمانی لوکس و مدرن هستند. این شیرآلات نیز از انواع تک اهرمی هستند. اهرم آنها روی یک بدنه استوانه ای شکل عریض سوار شده است. شیرآلات دیسکی  عمل اختلاط آب سرد و گرم را در داخل یک مخزن انجام می دهند که به آن کارتریج تعادل فشار گفته می شود. در انتهای این مخزن دو دیسک سرامیکی وجود دارد که با حرکت بالا و پایین شدت فشار آب را کنترل می‌کند. همچنین چرخش اهرم به سمت چپ و راست برای تنظیم دمای آب طراحی شده است. این شیرآلات دارای کیفیت بالایی هستند و نسبت به دیگر انواع عملکرد بهتری دارند درنتیجه نیاز کمتری به تعمیر خواهند داشت.

 

 شیر های کارتریجی

شیرآلات کارتریجی از انواع دو اهرمی هستند و ظاهری کاملاً شبیه شیرآلات فشاری دو اهرمی را دارند. تنها تفاوت آنها در این است که شیرآلات کارتریجی از نوع بدون واشر و شیرآلات فشاری از نوع واشر دار هستند. اما با وجود شباهت ظاهری، در هنگام استفاده به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت عملکرد آنها شوید. زیرا شیر های فشاری در هنگام چرخاندن اهرم نیاز به اعمال فشار بر روی واشر دارند. به عبارتی دیگر خروج آب از شیر به راحتی شیرآلات کارتریجی انجام نمی‌شود. اما در شیرآلات کارتریجی با کوچکترین چرخش اهرم امکان قطع و یا وصل شدن جریان آب وجود دارد.

 

 شیرآلات ساختمانی فشاری

شیرهای فشاری قدیمی ترین نوع شیرآلات ساختمانی هستند که اغلب در ساختمان های قدیمی دیده می شوند. این شیرآلات از انواع واشردار هستند و قیمت آنها نسبت به سایر شیرآلات ارزان تر است. اگرچه برای قطع و وصل کردن جریان آب نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد، اما نسبت به سایر انواع شیرآلات ساختمانی مشکل چکه کردن کمتری و عملکرد بهتری را خواهند داشت. در شیر های فشاری عمل اختلاط آب گرم و سرد با استفاده از دو اهرم انجام می شود.

  نحوه تمیز کردن شیرآلات ساختمانی

نحوه صحیح تمیز کردن شیرآلات ساختمانی به افزایش دوام و ماندگاری آنها کمک ویژه ای می کند. پیش از تمیز کردن آنها ابتدا باید از جنس روکش شیرآلات مطمئن شویم تا با توجه به این نکته شوینده مخصوص آن را تهیه کنید و یا این که مطابق با دستور کارخانه تولید کننده آن برای تمیز کردن اقدام کنید.

 به طور کلی اگر شیر آب زیاد کثیف نیست برای برق انداختن آن می توانید از مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. سپس با یک دستمال تمیز آن را به خوبی خشک کنید تا جای لکه های آب بر روی شیر باقی نماند.

 اگر شیرآلات شما برای مدت طولانی تمیز نشده اند، مطمئناً جرم و رسوب زیادی گرفته است. در این صورت باید از شوینده قوی تری چون سرکه سفید استفاده کنید. سرکه بهترین ماده طبیعی برای شست و شوی شیرآلات است. اما پیش از آن احتیاط کنید و مطمئن شوید که سرکه با جنس شیرآلات شما سازگاری دارد.

همین طور مخلوط خمیر دندان و جوش شیرین برای از بین بردن لکه ها، شوینده مناسبی است. در واقع جوش شیرین قادر به رفع انواع لکه های موجود روی شیرآلات ساختمانی است. فقط کافی است که مقدار کمی جوش شیرین را با خمیر دندان و آب ترکیب کنید و سپس با استفاده از این محلول شیرآلات سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه خود را تمیز و لکه بری کنید.

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

ذخایر سنگ‌های تزئینی جهان به حدود ۱۵ میلیارد تن می‌رسد که شامل گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و مرمرهاست که در این میان، تنوع رنگ و کیفیت سنگ‌های تولید ایران با ۴٫۷ میلیون تن ذخیره در جایگاه اول جهان قرار دارد. ایران براساس رتبه‌بندی جهانی از نظر ذخایر سنگ‌های تزئینی در رتبه چهارم است. و به دلیل اهمیت بخش معدن در رشد اقتصادی کشور، توجه بیشتر به این بخش و رفع موانع پیش روی آن را ضروری می سازد.

سنگ تراشی در ایران قرن ها قبل از میلاد حضرت مسیح، با تهیه لوازم برای شکار حیوانات و وسایل اولیه زندگی آغاز شده و به تدریج به اوج رونق و شکوفایی رسیده است.بازیافته های باستانی از جمله اشیایی که از حفاری هایتپه یحیی واقع در کرمان به دست آمده، موید آن است که پیشینه این صنعت به ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و کشف این ظروف نشانگر آن است که در آن زمان تراش اشیاء مختلف مصرفی و تزئینی از سنگ سبز در کرمان رواج داشته که البته هنوز هم این نوع سنگ استخراج می شود. به طور کلی باید گفت سنگ تراشی در ایران قدیم بیشتر به تهیه وسایل کشاورزی و آلات و ابزار شکار و کندن پوست حیوانات اختصاص داشته و لوازم سنگی بدست آمده از غار مسکونی یا غار هوتودر نزدیکی بهشهر که متعلق به ۱۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد، نشان دهنده این موضوع است. سنگ در ساختن بناهای تاریخی و آثار باستانی هم نقش بسیار مهم و اساسی داشته است. از جمله مهم ترین ابنیه تاریخی می توان کاخ های)دوران هخامنشی، (حجاری های) دوره ساسانی را نام برد. تخت جمشید نمونه بارزی از صنعت سنگ بری دوره هخامنشی است.

صنعت استخراج سنگ های ساختمانی از حدود سال ۱۳۳۱ در ایران پا گرفته است. ولی در عمل تا قبل از سال ۱۳۶۶ هیچ گونه اقدامی برای بهبود روش استخراج صورت نگرفته بود تا اینکه در سال ۱۳۶۶ اولین دستگاه سیم برش الماسه توسط یکی از شرکت های وابسته به وزارت معادن و فلزات ساخته و به کار گرفته شد.

۳-۱- تخت جمشید:

در ساختمان تخت جمشید دو نوع سنگ بکار رفته است. سنگهای آهکی با رنگ روشن از همان کوه مهر (کوه رحمت در شیراز) استخراج می گردیده است. سنگهای کبود رنگ را از معادن سیوند در نزدیکی شهرک سیوند و معدن مجدآباد مجاور روستای مجدآباد ۲۵ کیلومتری جنوب تخت جمشید تهیه کرده و به محل مصرف می بردند. این سنگها اغلب به صورت بلوکهای بزرگی که وزن آنها گاهی از ۳۰ تا ۴۰ تن نیز بیشتر بوده است به محل مصرف حمل نموده و به شکلهای زیبائی تراشیده می شدند. وزن یکی از سر ستونها به ۱۷ تن می رسد.

 

تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران

بنای تخت جمشید

بطور کلی روش کار در استخراج بلوکهای سنگی چنین بوده است. در یک یا چند سمت بلوک با اندازه خواسته شده یک یا چند شیار به پهنای ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر حفر و بلوک را به این ترتیب از اطراف آزاد می کردند.وسپس در سطح زیرین آن سوراخهایی حفر و در آنها گوه های چوبی فرو می نمودند، روی این چوبها آب می ریختند، چوب ها در نتیجه نفوذ آب آماس کرده و بلوک را از جا می کندند.

در کانهای یاد شده، بلوکهای کنده شده و آماده حمل و همچنین عملیات نیمه کاره استخراج سنگها را به خوبی می توان دید.

معدن سنگ مجد آباد مرودشت(زمان هخامنشیان)(سمت راست)/شیارهای استخراج سنگ های ساختمانی در کوه رحمت (دوره هخامنشی، تخت جمشید)(سمت چپ)

۳-۲- پاسارگاد و آرامگاه کوروش:

سنگ هایی که در ساختمان های پاسارگاد و نیز تخت جمشید به کار رفته، چند گونه است، یکی سنگ آهکی سپید رنگی که به مرمر می نماید، دیگری سنگی کبود که در سختی به خارا می ماند و در جاهایی هم سنگ سیاه مرمرین که بسیار شکننده است. این سنگ سیاه پس از گذشت ۲۵ سده چنان پخته و پیر شده اسـت که امروز به آسانی خـرد و آردی می شود؛ اما دو نوع سنـگ دیگر، بسیار بادوامند و هم چنان پابرجا مانده اند. سنـگ های سپیـد مرمـرین را از کوه سیـوند و سنـگ های سیـاه را از کوه تنـگ سیـاه و کوه تنـگ بـلاغی می آوردند.

پاسارگاد ( آرامگاه کوروش کبیر )

 

تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران
تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران

۴-سیرتکاملی تکنولوژی فرآوری سنگ در ایران:

در ایران با وجود برخورداری از تمدن و قدمت چند هزارساله تاریخی و بناهای سنگی بسیار قدیمی، صنعت  سنگ بری از سابقه چندان طولانی برخوردار نیست. اولین دستگاه برش سنگ که یک نوع اره با تیغه های آهنی بود و با پودر سیلیس کار می کرد در حدود سال ۱۳۰۷ هجری شمسی هم زمان با شروع عملیات ساختمانی کاخ مرمر ساخته شد که به اره گلی معروف و در منطقه نازی آباد تهران نصب شد. در این دستگاه از فشار وزنه هایی که به دستگاه آویزان می شد، برای برش استفاده می شد.دومین کارخانه از همین نوع، مدت کوتاهی پس از آن در مشهد راه اندازی شد.در حدود سال ۱۳۱۲ فردی به نام گلداشمیت یک دستگاه اره در محل احداث ساختمان بانک ملی شعبه بازار نصب کرد و همچنین شرکت اشکودا برای تامین سنگ مورد نیازساختمان دادگستری اره مشابهی رانصب وراه اندازی کرد که دستگاه های مذکور پس از  پایان عملیات ساختمانی برچیده شدند.

اولین کارخانه سنگ بری در ایران در سال ۱۳۱۷ توسط آستان قدس رضوی در مشهد دایر شد. این سنگ بری ساخت کشور آلمان بود و توسط کارشناسان آلمانی در ایران نصب و در سال ۱۳۱۸ راه اندازی شد. این کارخانه به منظور تهیه سنگ های پلاک روی مرقد مطهر امام رضا (ع) تاسیس شده بود که پس از راه اندازی و تولید سنگ، از محصولات این کارخانه در ساخت بانک مرکزی تهران، بانک سپه شعبه مرکزی تهران، ساختمان وزارت صنایع و معادن، کاخ مرمر و چند کاخ دیگر استفاده شد.

کارخانه سنگ بری مذکور شامل یک دستگاه سنگ بری به نام اره گلی و یک دستگاه فرز الماسه برای قواره کردن سنگ و دو دستگاه ساب ساخت کشور آلمان بوده است. در سال ۱۳۲۸ یک دستگاه فرز ایرانی  و در سال ۱۳۳۲ یک دستگاه ساب ایرانی نیز در این کارخانه  نصب و راه اندازی شد.

دستگاه اره گلی دارای ۴۰ تیغه فولادی می باشد که تیغه ها به فاصله ۳ تا ۵ سانتی متر از هم قرار داشته و قابل تنظیم از نظر فاصله می باشند. تیغه های مذکور به وسیله یک بازو که توسط لنگر حرکت می کند، در جهت افقی عقب و جلو رفته و کل ۴۰ تیغه که  در یک سطح و در داخل یک چارچوب قراردارند در جهت قائم هم بالا و پایین می روند. لنگر توسط چرخ ها و تسمه که با یک الکتروموتور ارتباط دارند با کمک نیروی برق به حرکت در می آید.در قسمت بالای تیغه ها دوش آب تعبیه شده است که مرتباً آب روی تیغه ها و سنگ در حال برش ریخته می شود. برای برش سنگ به صورت پلاک از بلورهای ریز گرونا (به تعبیر محلی شن یاقوتی) که توسط کارگر با دست روی سنگ مورد نظر پاشیده  و با قرار گرفتن تیغه های فولادی بر روی بلورهای مذکور به حرکت در آمده که با فشار وارده سنگ کربناته را برش داده می شود. در ابتدای کار، برای ثابت کردن سنگ مورد نظر، درزیر تیغه های سنگ بری، قواره سنگ را به وسیله گچ بر روی زمین ثابت می کردند.

در سال ۱۳۲۰ گلداشمیت و شریک ایرانی وی در منطقه جوادیه تهران نزدیک پل راه آهن اره جدیدی را راه اندازی کردند. هم زمان، کارخانه نازی آباد اره خانه خود را تا یازده دستگاه توسعه داد که سنگ های حرم حضرت امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف، حرم حضرت امام حسین (ع) در کربلا و مسجد ارگ تهران از جمله تولیدات کارخانه مذکور بودند. در سال ۱۳۲۷ یک واحد دیگر در محدوده میدان ۱۷ شهریور (ژاله سابق) راه اندازی شد.

به غیر از مشکلات مراحل تولید، در قسمت های خدماتی مسایل جانبی وجود داشت که عملیات را دشوارتر می ساخت. از آن جمله تخلیه سنگ از کامیون بود که در محوطه کارخانه، با استفاده از غلطک و دیلم انجام می گرفت و سنگ به پایین پرتاب می شد. تا این که در حدود سال ۱۳۴۰ یکی از کارخانه های سنگ بری، یک دستگاه جرثقیل دروازه ای از خارجکشور وارد و نصب کرد.تا این تاریخ بسیاری از ماشین آلات سنگ بری هرچند به طورساده و ناقص در کشور ساخته می شد تااین که در سال ۱۳۴۰ هم زمان با نصب جرثقیل دروازه ای مذکور، اولین اره ۶۰ تیغه ای کوارتز خارجی که از پودر کوارتز استفاده می کرد، مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۴۲ براساس طراحی جدید، برای اره ها پایه ی چدنی ساخته شد و سیستم وزنه ای به محور پیچی تبدیل شد، که هم اکنون نیز به صورت تکمیل شده از آن استفاده می شود.

تا سال ۱۳۴۵ تولید سنگ به همین منوال ادامه داشت. پس از آن اولین اره سنگ بری که با تیغه های الماسه کار می کرد از خارج خریداری و نصب شد و راه برای تولید انبوه سنگ باز شد. البته در کشور های خارجی، حدود ۱۵ سال پیش از این برش با تیغه های الماسه متداول شده بود. تا پایان سال ۱۳۴۳ در مجموع حدود ۱۰ واحد سنگ بری در کشور وجود داشت. از این تعداد یکی در مشهد، یکی در اصفهان و مابقی در تهران قرار داشتند.

در طی چند سال گذشته، تعداد واحد های سنگ بری در ایران از افزایش چشم گیری برخوردار بوده و شاید در کمتر صنعتی بتوان چنین رشدی را مشاهده کرد.

تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران
  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

نقشه جدید برج‌سازی در شهرهای کشور رونمایی شد. مطابق با چارچوب ابلاغی از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، تمامی شهرداران ۱۲۴۲ شهر کشور با لحاظ «شش خط قرمز» و پس از عبور از «سه مرحله» امکان صدور مجوز توسعه عمودی را پیدا خواهند کرد. جزئیات این نقشه نشان می‌دهد اجازه مرتفع‌سازی مشروط به ارائه «گارانتی تضمین کیفیت» و «تاییدیه نهادهای تخصصی در حوزه ساخت‌وساز» برای سازنده‌ها صادر خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» طی یک دهه گذشته نبود یک نقشه واحد و رسمی بالادست برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در شهرهای کشور، منجر به بروز یک وضعیت آشفته در حوزه برج‌سازی شده بود. مدیریت شهری در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ کشور به واسطه وابستگی به منابع حاصل از صدور پروانه‌ ساختمانی، اجازه ساخت‌وسازهای بلندمرتبه بدون لحاظ پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی را به تمامی سازنده‌ها ارائه می‌کردند. این وضعیت به تدریج از پایتخت و شهرهای بزرگ کشور، به سایر شهرها حتی شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر نیز سرایت کرد. به‌طوری که در بخش‌هایی از کشور، همچون شهرهای بکر شمال کشور که این گروه از ساخت‌وساز ویژه باید در یک چارچوب مشخص در آنها اجرایی شود نیز تب جدیدی از برج‌سازی را ایجاد کرد.

از این رو اخیرا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در قالب یک نقشه راه، مسیر جدیدی برای صدور مجوز برج‌سازی با هدف ساماندهی وضعیت آشفته ساخت‌وسازهای این حوزه پیش روی شهرداران ۱۲۴۲ شهر کشور قرار داد.

 

 

محتوای این نقشه حاکی از آن است که امکان برج‌سازی مشروط در تمامی شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر با لحاظ خطوط قرمز تعیین‌شده و پس از طی سه مرحله وجود دارد. به شهرداران شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر نیز با لحاظ ضوابط متفاوت برای ساخت‌وساز، محدودیت‌ها و اختیاراتی ارائه شده است. به این معناکه در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر امکان صدور مجوز برج‌سازی پس از حذف مناطق ممنوعه وجود خواهد داشت اما در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، اختیار صدور مجوز برج‌سازی مشروط خواهد بود. از این پس به جز شهر تهران که به ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر(با احتساب طبقه همکف) بلندمرتبه خوانده می‌شود، در سایر شهرها، ساختمان‌های با ارتفاع ۲۷ متر و بیشتر، یعنی ۸ طبقه و بیشتر(با احتساب طبقه همکف) برای ساخت مشمول این ضوابط خواهند شد.

نقشه کلی(ضوابط عام) برای صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به طی سه مرحله اصلی وابسته است.

برمبنای جزئیات نقشه تدوین شده از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، در مرحله نخست برای صدور مجوز برج‌سازی، باید «نیاز شهر» و «وجود تقاضای ساخت‌وساز» اثبات شود. براین اساس ضرورت احداث بلندمرتبه در شهر موردنظر باید در قالب یک گزارش توجیهی به شورای عالی شهرسازی اعلام و به تایید این شورا برسد. پس از آن با تایید و تصویب گزارش توجیهی از سوی شورای عالی شهرسازی، باید «عرصه مجاز» برای بلندمرتبه‌سازی ارائه و مجددا به تصویب این شورا برسد. در این مرحله شورای عالی شهرسازی و معماری تاکید دارد که با ابلاغ این ضوابط کلی، از این پس امکان صدور مجوز برج‌سازی در تمامی نقاط یا پهنه‌های شهر وجود ندارد.

از همین رو باید مناطق ممنوعه برای برج‌سازی در هر شهر تعیین شود.

تعیین و اعلام «عرصه‌های ممنوعه» برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه با توجه به چهار فاکتور خواهد بود. «دسترسی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی»، «مخاطرات زمینی»، «اراضی سبز» و «خطوط قرمز زیست محیطی» چهار فاکتوری است که می‌تواند مرز محدوده‌های مجاز و ممنوعه برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در هر شهری را تعیین کند.

در عین حال عرصه‌های مجاز تعریف شده برای ساختمان‌های بلند به سه شکل «پهنه»، «لبه» و «نقطه» در طرح‌های توسعه شهری تعیین می‌شوند. به این معنا که پهنه بلندمرتبه به محدوده‌ای از شهر با کاربری مسکونی یا غیرمسکونی گفته می‌شود که به مساحت یک بلوک شهری است. همین‌طور «لبه بلندمرتبه» به مجموعه‌ای از ساختمان در کنار یک معبر گفته می‌شود که به‌صورت خطی و به هم پیوسته با کاربری غیرمسکونی امکان ساخت را پیدا می‌کنند. در عین حال عرصه‌های تک‌نقطه‌ای برای استقرار تک‌بناها در شهرها صرفا با کاربری غیرمسکونی به‌صورت استثنا و بدون مشخص کردن موقعیت مکانی خاص و براساس اصول عرصه‌بندی فاقد مکان تعریف می‌شوند. مرحله سوم که برای صدور مجوز برج‌سازی در شهرها باید رعایت و لحاظ شود نیز به مجموعه «ضوابط ساخت‌وساز» این نوع از ساختمان‌ها باز می‌گردد. به این معنا که در محدوده‌هایی از شهر که به‌عنوان «عرصه مجاز» برای برج‌سازی شناسایی شده‌اند، باید چارچوب‌های مشخصی جهت چگونگی ساخت بناهای بلند رعایت شود.

مطابق با نقشه تدوین شده از سوی شورای عالی شهرسازی، هفت ضابطه کلی برای ساخت برج‌های شهری از این پس باید رعایت شود. اول آنکه ساخت برج در مکان‌هایی که باعث «انحصار استفاده از مناظر طبیعی شهر» می‌شود ممنوع خواهد بود. علاوه بر این برای ساخت بناهای بلند اگر پاسخ به مطالعات مربوط به تقاضای پارکینگ، اثرترافیکی مخرب در محله و دسترسی مناسب به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی منفی باشد، احداث برج در قطعه زمین مورد بررسی غیرمجاز شناخته می‌شود. سومین ضابطه مربوط به «شرایط زمین مورد درخواست برای ساخت برج» می‌شود. به این معناکه برای صدور مجوز ساخت برج شرایط حداقلی زمین مورد درخواست از بابت مساحت حداقلی، عرض حداقلی و عرض معبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و براساس آن، تعداد طبقات مجاز به ساخت برای بناهای بلندمرتبه منوط به داشتن حداقل مساحت زمین موردنظر و حداقل عرض زمین است.

حداقل مساحت و عرض زمین محاسبه شده مجاز برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرها به این صورت است که برای ساخت بنای ۸تا ۱۰طبقه، حداقل مساحت زمین موردنیاز معادل ۱۵۰۰مترمربع و حداقل عرض زمین معادل ۲۵متر است. برای احداث ساختمان‌های ۱۰ تا ۱۲طبقه حداقل مساحت زمین معادل ۲ هزار مترمربع و حداقل عرض زمین معادل ۳۰ مترمربع است. در عین حال سازنده‌ها برای ساخت بناهای ۱۲ تا ۲۵طبقه باید زمین با حداقل مساحت معادل ۳هزار و ۶۰۰ مترمربع و با حداقل عرض زمین معادل ۴۰مترمربع معرفی کنند و نهایتا آنکه برای ساخت برجی با تعداد بیش از ۲۵ طبقه، نیاز به شناسایی زمینی به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع با حداقل عرض معادل ۶۵ متر است.

در عین حال سطح اشغال مجاز برای احداث برج در عرصه‌های مختلف حداکثر ۴۰ درصد شناخته شده است. ضابطه دیگری که از دیدگاه شورای عالی شهرسازی و معماری برای ساخت بناهای بلند مهم شناخته شده است «اخذ اجازه از همسایه‌ها» برای استحکام‌سازی(نیلینگ) گود برج در حال ساخت است. ضابطه مهم دیگر صدور مجوز برج‌سازی انحصارا برای سازنده‌های منتخب است. به این معنا که سازنده (پیمانکار) باید دارای صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه یا وزارت راه و شهرسازی باشد. همچنین سرمایه‌گذار باید ساختمان را در برابر عیوب اساسی و پنهان ساختمان بیمه کند.

نکته مهمی که در قالب تدوین نقشه جدید برج‌سازی در شهرها پیش‌بینی شده آن است که در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر (تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور) ساخت «تک برج‌ها» حداقل با ۱۲ طبقه امکان‌پذیر است. در عین حال ساخت برج در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر مشروط به تهیه و اخذ «نظرسنجی عمومی» شده و تخصیص عرصه‌های پهنه و لبه به ساختمان‌های بلند ممنوع است. تمامی سازندگان مورد تایید برای اخذ جواز برج‌سازی در شهرهای کشور باید شش خط قرمز اصلی را مدنظر قرار دهند.

نهاد نظارتی حوزه شهرسازی اولین خط قرمز برای احداث بنای بلندمرتبه جدید در هر شهری را منوط به رعایت سقف جمعیت‌پذیری تعیین شده در اسناد توسعه شهری دانسته و معتقد است: صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی نباید سقف جمعیت‌پذیری شهر را تغییر دهد و تنها در صورتی صدور مجوز برای بلندمرتبه‌سازی در یک شهر امکان‌پذیر است که صرفا به‌عنوان تغییر الگوی کالبدی در چارچوب جمعیت مصوب در یک عرصه یا توزیع جمعیت بین عرصه‌های شهری باشد.

 البته در این صورت بررسی تامین سرانه‌های خدماتی-به ویژه فضای سبز- مطابق سرانه‌های کاربری‌های شهری پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی براساس ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی الزامی است. خط قرمز دیگر همسویی الگوی سکونتی ساختمان‌های بلند با ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی شهر است. به این معناکه ساخت بنای بلندمرتبه باید با ویژگی‌های اجتماعی و بافت محله همخوانی داشته باشد. در عین حال خط قرمز دیگر توجه به فاکتورهای زیست‌محیطی است. یکی از مهم‌ترین شرایط زیست محیطی که پیش از صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی باید بررسی و مدنظر قرار گیرد «احتمال ایجاد اختلال در کریدورهای طبیعی جریان هوا با توجه به جهت و سرعت باد غالب» است. در صورتی که احداث بنای بلندمرتبه منجر به ایجاد اختلال در جریان و سرعت باد غالب شود یا آنکه بر کاربری اراضی تاثیر نامتناسبی داشته باشد مجوز از سوی شهرداری نباید صادر شود. نکته مهم دیگر آنکه برج‌سازی در محدوده بافت‌های تاریخی و مناطق حفاظت شده میراث فرهنگی و مناطق حفاظت شده محلی همچون باغ‌ها و روددره‌ها ممنوع شناخته شده است.

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

انواع سقف

  • سقف دال بتنی

دال بتنی ضخامتی بین 10 الی 50 سانتی متر دارد و در سقف طبقات اجرا می شود. وزن سقف دال بتنی بالا است و اجرای آن در مقایسه با سایر سقف ها هزینه بردار است. از مزایای این نوع سقف می توان به مقاومت بالا در برابر لرزش های ناشی از زلزله، عمر طولانی، مقاومت صوتی و حرارتی و صرفه جویی در مصالح اشاره نمود.

سیستم دال بتنی در ساختمان هایی که بسیار حائز اهمیت هستند اجرا می شود. برای مثال بناهایی که در مراکز صنعتی بزرگ ساخته می شوند، دارای سقف دال بتنی هستند. این نوع سقف از بتن و آرماتور تشکیل شده و اکثر مهندسین در طرح ها و نقشه های خود این سقف را استفاده می نمایند. منظور از دال در این سقف ها، قسمتی از سازه است که از بتن و فولاد به صورت یکپارچه ساخته می شود.

  • سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک از جمله رایج ترین انواع سقف است که در آن تیرچه ها نقش تیر فرعی را داشته و فاصله بین آن ها با بلوک پر می شود. در این سقف بلوک ها نقش سازه ای ندارند. در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری از این نوع سقف استفاده می شود. سقف تیرچه بلوک وزن سبکی دارد و در برابر نیروهای افقی از مقاومت لازم برخوردار است.

در اجرای این سقف به جک های زیر سقفی نیاز نیست و سقف و اسکلت آن به صورت یکپارچه خواهند بود. استفاده از بلوک به جای بتن کششی، این سقف را مقرون بصرفه کرده و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است.

  • سقف عرشه فولادی

این نوع سقف با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل ساخته می شود و اجزای آن شامل ورق گالوانیزه، فلاشینگ، گل میخ، میلگرد و بتن می باشد. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و اجرای آن از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است. با استفاده از این سیستم می توان سقف گذاری و بتن ریزی را همزمان در تمام طبقات انجام داد.

سقف عرشه فولادی را می توان جایگزینی مناسب برای سقف های تیرچه بلوک در نظر گرفت. از مزایای این سقف می توان به ایمنی حین کار اشاره نمود، زیرا بعد از اتصال ورق های گالوانیزه به سازه، سطحی یکپارچه ایجاد می شود که کارگران با خیالی آسوده می توانند بر روی آن کار کنند.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

نحوه اجرای سقف عرشه فولادی به ترتیب شامل مراحل نورد سرد ورق های فولادی، انتقال ورقه های فولادی به محل انجام پروژه، نصب ورق های فولادی، ثابت کردن ورق های فولادی، نصب گل میخ، میلگرد گذاری و بتن ریزی می باشد.

انواع عرشه فولادی

انواع مختلفی از عرشه فولادی در بازار موجود می باشد. برای مثال می توان به عرشه فولادی های کامپوزیتی، عرشه های دهانه بلند و عرشه های سلولی اشاره کرد.

نقش گلمیخ در سقف عرشه فولادی

استفاده از گلمیخ در قسمت هایی که عرشه فولادی بر روی تیرهای سازه قرار می گیرد، مهم می باشد. نصب گل میخ ها توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی صورت می گیرد.

معایب سقف عرشه فولادی

در قسمت ابتدایی به بیان مزایای سقف عرشه فولادی پرداخته شد. ساخت سقف عرشه فولادی معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال اجرای سقف عرشه فولادی، نیاز به تمهیدات ویژه ای می باشد. از این رو می توان گفت اجرای آن کار ساده ای نیست و با سختی همراه می باشد. یکی از برجسته ترین معایبی که می توان در استفاده از سقف عرشه فولادی نام برد، لرزش شدید آن ها می باشد.

  • سقف تیرچه کرومیت

این سقف ها نوعی سقف تیرچه بلوک محسوب می شوند که با استفاده از تیرچه فلزی با جان باز اجرا می گردند. در سقف تیرچه کرومیت فضای بین تیرچه ها با پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت و یا هر پر کننده دیگر پر خواهد شد. این سقف ها از انسجام بالا و صلبیت کافی برخوردار هستند و به دلیل عدم نیاز به شمع بندی، سرعت اجرای آن ها بالا است.

سقف تیرچه کرومیت در مقایسه با سقف تیرچه بلوک معمولی وزن سبک تری دارد و همین امر، وزن سازه را پایین می آورد. برای اجرای این سقف در بال تحتانی از یک تسمه و در جان از یک میلگرد خم شده استفاده می شود.

  • سقف وافل

سقف وافل یا دال دوطرفه به سقفی گفته می شود که با استفاده از سیستم دال قابلمه ای ساخته می شود. به این سقف ها، سقف قابلمه ای و یا سقف مشبک نیز گفته می شود که همانند دال دوطرفه است و در مقایسه با سایر سقف های مجوف و سقف های عرشه فولادی هزینه اجرای پایین تری دارد.

از این سازه برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، پارکینگ های مسقف، مکان های عمومی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های سرپوشیده و سوله های صنعتی استفاده می شود.

علاوه بر آن زمان اجرای سقف وافل به دلیل عدم نیاز به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیرها کوتاه تر می باشد. بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده از دیگر مزایای اجرای این سقف در نظر گرفته شده است.

  • زهرا مقدم
  • ۰
  • ۰

اولین سازه از پیش ساخته شده، توسط مهاجران انگلیسی از انگلستان به استرالیا آورده شده بود که اصلاحا در آن دوران به آن «خانه قابل حمل» گفته می‌شد. در سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۰ شرکت‌های متعددی در ایالات متحده آمریکا شروع به فروش قطعات ساختمان‌های پیش‌ساخته کردند، زیرا خانه‌های پیش ساخته در مقایسه با خانه‌های معمولی به نیروی کار کمتری نیاز دارد که در نتیجه قیمت نهایی محصول برای عموم مردم به صرفه‌تر خواهد بود.

بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹، پس از پایان جنگ دوم جهانی، در بریتانیا بیش از ۱۵۶۰۰۰ خانه پیش ساخته ساخته شد.

جالب است بدانید که هنوز هم در قرن ۲۱ تعدادی از این خانه‌ها پابرجاست. سپس در آلمان تا سال ۱۹۴۸ بیش از ۵۰۰۰ خانه پیش‌ساخته برای اعضای ارتش آمریکا ساخته شد.

مهمترین مزایای سازه‌ های از پیش ساخته شده

  • قیمت مناسب
  • طراحی و پیاده سازی سریع
  • امکان جابه‌جایی سازه
  • مستحکم و مقاوم در برابر زلزله و حوادث ناگوار
  • کیفیت و زیبایی فوق العاده
  • عایق مناسب سرما و گرما

انواع سازه های از پیش ساخته شده

خانه‌های پیش ساخته دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع آن، می‌تواند کارآیی‌های مختلفی داشته باشد. از متداول‌ترین انواع سازه‌های لز پیش ساخته شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازه پیش ساخته مونتاژ در محل

سازه پیش ساخته مونتاژ در محل

یکی از رایج‌ترین، روش‌های طراحی سازه از پیش ساخته شده، ساخت خانه در محل مورد نظر است. برای این کار، لازم است که شرکت تولید کننده، تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای ساخت خانه را به محل مورد نظر انتقال دهد و در همان خانه، سازه را پیاده سازی کند.

تمامی فرآیند ساخت، اندازه‌گیری و غیره در کارخانه انجام می‌شود و تنها مونتاژ کردن سازه در محل انجام می‌شود. مشکل بودن حمل‌و‌نقل سازه به دلیل اندازه بزرگ سازه، از دلائل مهم این کار است.

سازه پیش ساخته چوبی

ساختمان های پیش ساخته چوبی از دیگر انواع سازه های پیش ساخته هستند که از قدیمی ترین و پر کاربردترین سازه های پیش ساخته محسوب می شوند. استفاده از این نوع ساختمان سازی در مناطق با رطوبت بالا همچون شهر های شمالی ایران، کشورهای اروپایی و کانادا رایج است. خانه های پیش ساخته چوبی در کارخانه به صورت پیش ساخته، طراحی و تولید می شوند. هر چه عملیات پیش ساخت در کارخانه با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود، دقت و کیفیت سازه نهایی بیشتر خواهد بود.

علت عمده استفاده بسیار زیاد این نوع سازه ها فراوانی چوب در طبیعت است. از این نوع سازه ها در انواع ویلاها و ساختمان ها استفاده می شود.

مهمترین مزایا و معایب سازه‌های از پیش ساخته شده چوبی به شرح زیر است:

مزایا

  • توانایی تحمل بار بیشتر
  • قیمت مقرون به صرفه
  • استحکام در برابر زلزله
  • نمایی زیبا و جذاب
  • عایق بسیار مناسب در برابر صدا
  • داشتن سازگاری بهتر با محیط
  • وزن بسیار کمتر در مقایسه با دیگر سازه ها

معایب

  • آسیب پذیر بودن در مقابل آتش سوزی
  • نیاز به ماشین آلات و لوازم مختلف برای اجرای این سازه

سازه پیش ساخته بتنی

ساختمان های پیش ساخته بتنی از دیگر انواع سازه های پیش ساخته هستند که از مقاوم‌ترین و پُر استفاده ترین انواع ساختمان‌های پیش ساخته محسوب می‌شوند. در طراحی این نوع سازه های پیش ساخته از بتن و فولاد استفاده می‌شود که در ساخت و ساز ساختمان‌های چند طبقه و حتی ساخت سدها، تونل‌ها و برج‌ها نیز مورد استفاده واقع می‌شوند. در دنیا شرکت‌های بسیار زیادی به طراحی انواع با کیفیت و مقاوم سازه های پیش ساخته بتنی اقدام می‌کنند.

در اصل ساختمان های بتنی پیش ساخته عبارت‌اند از ساخت اعضای سازه ای بتنی در کارخانه به صورت انبوه و سپس نصب و یکپارچه نمودن اجزاء سازه در مرحله اجرا در سایت به طوری که بتواند وظایف مورد انتظار یک سازه را مطابق با موازین و آیین نامه ها بر آورده سازد. در طراحی و ساخت ساختمان های پیش ساخته بتنی، طراحی اتصالات و انواع آن یکی از مهم ترین فاکتورهای ساخت و ساز می‌باشد.

این سازه‌ها در داخل کارخانه های تخصصی تولید می‌شوند. برای تولید و ساخت سازه های بتنی پیش ساخته، ابتدا مصالح و قالب‌های سازه را آماده نموده و سپس آرماتوربندی سازه در داخل قالب مورد نظر انجام می‌شود. در مرحله بعد بتن ریزی در داخل قالب‌های آرماتوربندی شده انجام می‌شود. این قالب ها را تا مدتی نگهداری نموده تا کاملا محکم شود. در ادامه پس از عملیات قالب برداری، سازه بتنی پیش ساخته کاملا آماده بوده و قابلیت استفاده در ساخت سازه را پیدا می کند.

سازه پیش ساخته بتنی، مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به هر کدام از این‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزایا

  • قابلیت تحمل بسیار بالا در برابر انواع آتش سوزی‌ها
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • عمر مفید بالا در مقایسه با دیگر انواع سازه‌ها
  • قیمت مناسب ساخت این ساختمان ها
  • همچنین قابلیت شکل پذیری بالای مصالح این سازه‌ها
  • همچنین به دلیل اینکه این سازه های بتنی در کارخانه های تخصصی توسط افراد متخصص و با تجربه و با یک برنامه ریزی تولید مناسب، طراحی و ساخته می‌شوند لذا کیفیت و مرغوبیت بیشتری نسبت به سازه‌های بتنی غیر پیش ساخته دارند.

معایب

  •  مقاومت کششی بسیار پایین این سازه ها در مقایسه با دیگر انواع سازه های پیش ساخته اشاره نمود.
  • علاوه بر این  این سازه ها از وزن بسیار بالایی نسبت به دیگر سازه های پیش ساخته برخوردار هستند.
  • سخت بودن نصب قطعات و نیاز به افراد حرفه ای، نیاز به درزبندی اتصالات و کاهش عمر مفید سازه به علت ایجاد ترک های سطحی در این نوع سازه‌ها از دیگر معایب این ساختمان‌ها است.
  • زهرا مقدم