ساختمان

مصالح ساختمانی و موارد مربوط به ساختمان

ساختمان

مصالح ساختمانی و موارد مربوط به ساختمان

  • ۰
  • ۰
یکی از تجهیزات و شاید بتوان گفت اصلی‌ترین قطعه آسانسور، موتور آسانسور است. موتور آسانسور دستگاهی الکترومکانیکی است و همچون سایر تجهیزات الکترومکانیکی ممکن است با گذشت زمان دچار خرابی شود. اما گاهی بر اساس عوامل مختلف بیرونی و درونی، موتور آسانسور دچار خرابی زودتر از موعد می‌شود. البته باید توجه داشت که ساختار و طراحی انواع مختلف موتور آسانسور، ممکن است میزان خرابی موتور آسانسور در برابر این عوامل مخرب متفاوت باشد. در این صفحه کلمان قصد دارد در مورد عوامل و دلایل خرابی زودتر از موعد موتورهای آسانسور مطالب کاملی را برای افزایش دانش شما ارائه دهد. با کلمان همراه باشید.

عوامل خرابی زودتر از موعد موتور آسانسور

موارد بسیاری ممکن است باعث خرابی زودتر از موعد موتورهای آسانسور شود. بطور کلی قطعات و تجهیزات مختلف آسانسور در بسیاری موارد با یکدیگر در تماس مستقیم هستند و همین ارتباط اگر بصورت صحیح برقرار نشود، باعث خرابی آسانسور می شود. در اینجا برخی از این موارد که در خرابی اکثر موتورها شایع است را برای شما لیست کرده‌ایم:

عدم توازن و تقارن در ولتاژ تغذیه و خرابی موتور آسانسور

در صورت قطع یک فاز یا به هم خوردن تقارن فاز‌های ورودی، موتور آسانسور دچار خرابی شدید می‌شود. برای جلوگیری از این حالت که خسارت زیادی به موتور آسانسور وارد می‌کند، از سیستم‌های حفاظتی کنترل ولتاژ و کنترل فاز در انواع تابلو موتور آسانسور استفاده می‌شود. تا در صورت بهم خوردن تعادل و تقارن بلافاصله برق ورودی به موتور آسانسور قطع شده و از وارد نمودن خسارت به آن جلوگیری شود.

 

تراز نبود موتور آسانسور

یکی از مواردی که باعث خرابی فلکه گیربکس آسانسور می‌شود، تراز نبودن موتور آسانسور بر روی شاسی موتور آسانسور است. در هنگام نصب و حتی در بازبینی‌های دوره‌ای باید همواره به تراز بودن دقیق موتور آسانسور توجه شود تا از خرابی زودتر از موعد آن جلوگیری شود.

خرابی بلبرینگ موتورهای آسانسور

در ابتدا باید گفت که وظیفه‌ی بلبرینگ در تجهیزات مکانیکی که شامل موتورهایی آسانسور نیز می‌شود، کاهش اصطکاک است. بنابراین خرابی بلبرینگ‌های موتور باعث کارکرد ناصحیح موتور آسانسور می‌شود. بلبرینگ‌های موتور آسانسور از شایع‌ترین قسمت‌های موتور آسانسور است که در بازه‌ی زمانی کوتاه دچار خرابی می‌شوند. بنابراین باید در بازدید‌ و سرویس‌های دوره‌ای به سالم بودن و عملکرد صحیح بلبرینگ‌های موتور توجه ویژه ای داشت.

قرار گیری نادرست سیم بکسل بر روی فلکه موتور

باید در نصب و قرارگیری سیم بکسل‌ها بسیار دقت شود. همچنین باید توازن بر روی سیم بکسل ها برقرار باشد. در صورتی که فشار بر روی یکی از سیم‌ها بیشتر از دیگری باشد، در بازه‌ی زمانی کوتاه، سیم بکسل مورد نظر دچار سایش و خوردگی می‌شود. همین معیوب بودن سیم بکسل باعث وارد نمودن صدمه به موتور و فلکه گیربکس موتور آسانسور می‌شود.

گرم شدن سیم‌بندی داخلی و خرابی موتور

این اتفاق نیز یکی از موارد رایج در موتورهای آسانسور است. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که موتور دچار اضافه بار شده باشد و جریان بیش از اندازه از سیم‌بندی و سیم‌پیچ‌های آن عبور کند. عبور جریان بیش از اندازه‌ی نامی موتور از سیم‌بندی‌های داخلی موتور باعث سوختن و خرابی موتور آسانسور می‌شود. برای حفاظت موتور در این شرایط از تجهیزات و قطعات کنترل بار یا کنترل جریان در تابلو فرمان موتور آسانسور استفاده می‌شود. تا در صورت اضافه بار و فشار بر روی موتور، بلافاصله برق ورودی به موتور قطع شود.

 

عدم ترازبندی صحیح فلکه اصلی و فلکه هرزگرد

زاویه آلفا باید در فلکه گیربکس و فلکه هرزگرد به درستی محاسبه و اعمال شود تا هر دو فلکه موتور آسانسور در یک راستای مناسب قرار بگیرند. تراز نبودن این دو فلکه باعث خوردگی و سایش زودتر از موعد سیم بکسل‌های آسانسور می‌شود و همین خرابی سیم بکسل، علاوه بر آسیب زدن به فلکه اصلی موتور به فلکه هرزگرد نیز خسارت وارد می‌کند.

اضافه بار و اضافه ظرفیت در خرابی موتور آسانسور

همانطور که در مقاله خرابی‌های زودتر از موعد سیستم آسانسور گفته شد، اضافه بار و استفاده بیش از حد مجاز ظرفیت نامی انواع کابین آسانسور، باعث ایجاد فشار بیش از حد نرمال به موتور آسانسور می‌شود. همین اضافه بار و فشار باعث گرم شدن سیم پیچ‌های موتور و در نتیجه سوختن موتور و از کار افتادن موتور آسانسور می‌شود.

لرزش شاسی موتور آسانسور

همانطور که پست‌های پیشتر در مورد طراحی و نصب شاسی موتور آسانسور صحبت شد، برای جلوگیری از وارد شدن لرزش و تکانه‌های کابین آسانسور به موتور آسانسور از شاسی موتور استفاده می‌شود. در این میان نیز از ضربه‌گیر برای کاهش این ضربه‌ها و لرزش‌ها استفاده می‌شود. هرگونه آسیب در قطعات و قسمت‌های مختلف شاسی موتور، باعث می‌شود که تکانه‌های شدید به موتور وارد شود. وجود این تکانه‌های شدید در دراز مدت، خرابی فلکه گیربکس موتور را به همراه دارد. در بازبینی و سرویس دوره‌ای آسانسور باید توجه‌ی ویژه‌ای به سالم بودن شاسی موتور آسانسور شود.

عدم روغن کاری به موقع سیم بکسل

سیم بکسل بصورت کامل با فلکه گیربکس موتور آسانسور و وزنه تعادل آسانسور درگیر است و میان آن‌ها اصطکاک وجود دارد. در صورتی که سیم بکسل به موقع روغن کاری نشود، باید شاهد خوردگی و سایش سیم بکسل را باشیم. هرگونه خرابی در سیم بکسل آسانسور در کوتاه مدت خرابی فلکه گیربکس آسانسور را به همراه دارد.

آلودگی هوا و خرابی موتور آسانسور

وجود ذرات ریز آلاینده از جمله گرد و غبار بر روی روغن پوششی می‌تواند در دراز مدت باعث خرابی چرخ دنده‌های موتور آسانسور شود. به عنوان مثال وجود برنز در روغن باعث خوردگی و ساییدگی تاج دنده‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این نوع خرابی باید در بازدیدها و سرویس‌های دوره‌ای آسانسور، نسبت سلامت و کیفیت روغن اطمینان حاصل نمایید.

  • ۰۱/۰۳/۲۴
  • زهرا مقدم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی