کوه ها و کوهپایه ها و به طور کلی مناطق کوهستانی مکان های دلپذیری برای ساخت ویلا هستند. این مناطق معمولا بکر و نچرال هستند و همزمان تهدیدات و فرصت های متعددی برای طراحی ویلا دارند. پروسه طراحی ویلا در این گونه منطقه ها بسیار تحت تأثیر عناصر طبیعی و توپو گرافی می باشد.
شیب تند یکی از ملموس ترین ویژگی های ذاتی مناطق کوهستانی می باشد، پس طراحی ویلا در زمین دارای شیب و به دنبال آن طراحی ویلاهای پایدار در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. همین طور مهمترین چالش در طراحی ویلا تعادل و تطبیق طرح با شیب زمین است زیرا امکان خاک برداری و خاک ریزی در سطوح بزرگ وجود ندارد و از طرف دیگر بسترهای سنگی مانع اصلی برای تسطیح و صاف کردن زمین ویلا می باشد.
با تطبیق طرح با شیب و ارتفاع ارتفاعات، می توان شرایط گوناگونی را با نماها و مناظر متفاوت و متغیر ایجاد کرد،
اگر از زاویه ی دیگری به موضوع نگاه کنیم، می بینیم که با تطبیق طرح با شیب و ارتفاع ارتفاعات، می توان شرایط گوناگونی را با نماها و مناظر متفاوت و متغیر ایجاد کرد، به نحوی که با عبور از فضاهای مختلف در سطح ارتفاع، نماهای پویا ایجاد می گردد. مناطق کوهستانی برای وجود سطوح و عناصر طبیعی زیبا و دل انگیز و همین طور چشم اندازهای بی نظیر از طبیعت اطراف، قابل توجه می باشد.
در حالی که ماهیت مستقل با امکان ترکیب های مختلف حجمی و همین طور جوهای مختلف تعریف می شود، بنابراین ادغام این دو ویژگی در ساخت یک ویلا کوهستانی، منجر به ایجاد محل اقامت دائمی یا موقت می شود که مطابق با فضایی فیزیکی و نیازهای روانی ساکنان آن خوب رفع می گردد.
حمام مستر یکی از اجزای طراحی دکوراسیون و چیدمان است که در سالهای اخیر به شدت محبوبیت پیدا کرده است. امروزه بسیاری از کسانی که می خواهند خانههای خود را بازسازی و یا نوسازی کنند، به ساخت و ایجاد یک حمام مستر درون منزل خود نیز فکر می کنند. کابرد اصلی این حمام، آسایش و راحتی ساکنان منزل است؛ به خصوص برای زوجهای جوانی که تازه ازدواج کرده اند. از طرف دیگر حمام مستر یک جذابیت بسیار بالا در طراحی و دکوراسیون خانه دارد که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. اگر هنوز متوجه نشده اید که حمام مستر دقیقا چیست و چه تفاوتی با سایر حمامها و سرویسهای بهداشتی دارد، ما برای شما این موضوع را روشن می کنیم.
شاید شما نیز با کلمهی مستر در زبان انگلیسی آشنا باشید. این کلمه به ارشد، مقام بالاتر و چیزهایی شبیه این معنی می شود. اما ترکیب آن در حمام مستر به حمامهایی گفته می شود که حالتی اختصاصیتر دارند. شاید فیلمهایی را دیده باشد که بازیگران در منزلشان دو سرویس بهداشتی و حمام دارند که یکی از آنها به صورت خصوصی درون یکی از اتاق خوابها قرار می گیرد که به آن اتاق مستر می گویند. این اتاق معمولا برای کسی از افراد خانه است که ویژگی مشخص و بارزتری دارد. برای مثال برخی از افراد، حمام مستر را در اتاق مهمانشان طراحی کرده و قرار می دهند تا مهمان آنها احساس راحتی داشته باشد و برخی دیگر معمولا حمام مستر را در اتاق خواب و یا اتاق زن و شوهر قرار می دهند. در هر صورت این حمام در هر اتاق مستر که قرار بگیرد، معمولاً از ویژگیهای کلی پیروی می کند. اشتراک در حمامبودن است؛ اما این سلیقهی شماست که آن را عادی بسازید و یا با طراحی خاص، آن را به حمامی ویژه در منزلتان تبدیل کنید
حمام مستر کاربرد آسانی زندگی و رفاه دارد. بنابراین می تواند به شکل یک حمام معمولی باشد و یا از ویژگیهای طراحی دکوراسیون مدرن پیروی کند و با حمامهای عادی که در اکثر خانهها وجود دارد، متفاوت جلوه کند. حتی اگر گزینهی دوم را انتخاب کنید و در فکر طراحی و ساخت یک حمام کاملا مدرن باشید، وسایلی که در حمام مستر وجود دارد، وسایلی پایه است که می تواند در طرح و ایده متفاوت باشد و یا اینکه چیزهایی را به سلیقهی خود به حمام مستر اضافه کنید. در حمام مستر، به طور معمول وان حمام، جزئی انکارناپذیر است. کسی که می خواهد حمام مستر داشته باشد، قطعا حمام کردن را به شیوهی مستر و غیرمعمولی می پسندد. اصولاً این وانها را به صورت دو نفره و برای زوجها در طراحی دکوراسیون داخلی در نظر می گیرند. درون حمام مستر کابینتهایی غالباً از جنس چوب ساخته می شود که برای نگهداری از وسایل مورد نیازی مانند حوله، مناسب است. در کنار وان، وجود سر دوش آب و شیرآلات مربوط به آن نیز برای مواقعی که فرصت استفاده از وان را ندارید، مناسب است. چیزی که حمام مستر را بسیار مجلل و باشکوه می سازد، وجود چراغها و لوسترهای بسیار درخشان درون حمام است. این چراغها در کنار کاربرد سنگ یا سرامیکهای روشن و تمیز، حمام مستر شما را به محیطی دلنشین و دلچسب برای نظافت تمیز می کند. به این طریق دیگر تنها کاربرد حمام، نظافت نیست و آسایش فرد، لذت بردن و زیبایی محیط حمام نیز در اولیت در نظر گرفته می شود.
ایدههای برای حمام مستر
اکنون که با این حمام آشنا شدید، زمانی است که می توانید برای نوسازی منزل خود به دنبال ایدههایی باشید و یا برای طراحی حمام مستر آیندهی خود خیال پردازی کنید. یکی از ایدههایی که می تواند به شما کمک کند، استفاده از سنگ مرمر است. سنگهای مرمر، به خصوص انواع تیره و سیاه آن، به حمام مستر شما فضایی باشکوه و سلطنتی را هدیه می کند. یکی دیگر از طراحیهایی که بسیاری از آن استفاده می کنند، حمامهای شیشهای است که درون حمام مستر به کار می رود. فقط به یاد داشته باشید که همهی افراد از این مدل خوششان نمیآید و احساس خوشایندی نسبت به این حمامها پیدا نمی کنند. برخی دیگر از افراد، مدلهای تمام چوبی را میپسندد. در این ایده تنها نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب چوبی مناسب است که در برابر رطوب دائمی حمام مستر، دچار آسیب و خراب شدگی نشود. رنگهای به کار رفته در حمام مستر، به سلیقهی شما ربط دارد، اما بهتر است از رنگهای روشن و تمیز استفاده کنید که احساس آرامش را به حمام مستر شما القا کنند.
طراحی حمام مستر
در جواب سوال حمام مستر چیست باید بگویم که حمام لوکسی با انواع تجهیزات در اتاق مستر است که در بالا به صورت کامل گفتیم که حمام مستر چیست و چه کاربردی دارد حال میخواهیم به برخی از نکات طراحی سرویس مستر بپردازیم .حمام مستر معمولا فضای بزرگی هست و مناسب اتاق خواب های بزرگ می باشد که در طراحی آن بسته به سبک دکوراسیون اتاق از لوکس ترین تجهیزات استفاده میکنند ، معمولا سرویس مستر برای اتاق خواب های دو نفره هست و به همین علت برای آن از کابین دوش دو نفره ، روشویی دو نفره ، جکوزی دو نفره ، وان دو نفره و… استفاده میکنند و هر چیزی که در سرویس مستر قرار میدهند دو نفره می باشد و فضای سرویس مستر را با استفاده از پارتیشن های شیشهای که میتواند شفاف و مات باشد از اتاق خواب جدا میکنند .
روف گاردن Roof garden یا فضای سبز روی پشت بام در کل به مکانی گفته میشود که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد؛ مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.
روف گاردن میتواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و فضاهای سبزی همچون پارک ختم گردد. انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی همچون، سازه ساختمان، کاربری، ویژگی های اقلیمی و حتی سلیقه شما دارد! عوامل ذکر شده در روش های گوناگون اجرایی به نام های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و مدولار خلاصه میشوند.
تعریف عامیانه روف گاردن
به زبان عامیانه روف گاردن گسترده شیوه ای است که در آن شما خواستار سطح گسترده سبز و به صورت واضح تر اجرای سطوح چمنکاری شده روی پشت بام هستید! در این روش بعد از اجرای ایزولاسیون و زیرسازی مناسب پشت بام و تعبیه خروجی آب، سطح بام جهت کاشت چمن آماده می باشد. اما در روش متمرکز میتوانید درختان و بوته های زیبا و سرزنده نیز به پشت بام اضافه کنید. چرا که در این روش عمق کاشت بیشتری در اختیار شماست و اجرای باغچه ها به روش سنتی این امکان را در اختیار شما قرار میدهد.
مزیت روش پرتابل-مدولار نسبت شیوه متمرکز در اجرای روف گاردن
اما نکته مهم در این دو روش این است که قبل از اجرای این شیوه روف گاردن شما باید از مقاومت ساختمان در برابر بار مرده ایجاد شده در پشت بام مطلع باشید. آیا در محاسبات سازه ساختمان شما، بار مرده ناشی از اجرای باغچه ها و خاک سنگین اشباع شده در نظر گرفته شده است؟ اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید و از لحاظ امنیت و مقاومت سازه ساختمان خود در برابر میزان بار مرده ناشی از روف گاردن تردید دارید، بهترین روش برای ایجاد فضای سبز در پشت بام، استفاده از روش مدولار- پرتابل است. در این روش به زبان عامیانه از گلدانهای و فلاورباکس های آماده جهت اجرای روف گاردن استفاده می شود. گلدان ها با توجه به نوع مصرفشان، میتوانند سطح سبز گسترده و یا درختچه های زیبا و بلند داشته باشند. در واقع تفاوت این روش نسب به دو سبک قبلی، از لحاظ ظاهری برجسته نمیباشد بلکه به لحاظ سازه ای، سرعت اجرا، امنیت، تنوع، مدرن بودن و … می باشد.
ساخت برج ۴۰۰ طبقه دبی که مراحل تکمیل پایه آن به انتها رسیده بود، متوقف شد ۵۰ تا ۶۰ درصد از طرحهای ساختمانی در لندن اکنون نیمهکاره رها شدهاست.
ساخت برج ۴۰۰ طبقه دبی که مراحل تکمیل پایه آن به انتها رسیده بود، متوقف شد
۵۰ تا ۶۰ درصد از طرحهای ساختمانی در لندن اکنون نیمهکاره رها شدهاست. نیلوفر قدیری
بحران اقتصادی غرب و ادامه رکود و کاهش قیمت مسکن در بسیاری از کشورها، ساخت و ساز در سراسر دنیا را دستخوش تغییرات عمدهای کرده است. شرکتهای ساختمانی در تدارک بهکارگیری روشهای بدیع هستند تا بتوانند با کمترین هزینه و ریسک ممکن در این حوزه فعالیت کنند.تغییر شیوه ساخت و ساز آنچنان سریع در حال انجام است که اغلب پروژههای منحصر به فرد، نیمهکاره رها شده و پیمانکاران در فکر ایجاد ساختمانهای معمولی هستند. شاید تا سالها خبری از ساختمانهای لوکس و آنچنانی نباشد. نمونه چنین اتفاق تازهای در جزیره عربی خلیجفارس نمایان است. خبرهای حوزه ساخت و ساز در دبی از تعطیلی کارگاه ساختمانی بلندترین برج تجاری در این منطقه حکایت دارد. ساخت برج ۴۰۰ طبقه دبی که اخیرا مراحل تکمیل پایه آن به انتها رسیده بود برای مدت نامعلوم متوقف شد.
در روزهایی که شرکتهای ساختمانی برای ساخت بلندترین، باشکوهترین و سبزترین ساختمانهای دنیا با هم رقابت میکنند، آرام آرام تغییراتی در بازار ساخت و ساز و صنعت ساختمانی جهان در حال وقوع است. از جمله این تغییرات از دست رفتن شغل و بیکار شدن بسیاری در صنعت ساخت و ساز
است. نتایج یک تحقیق که در انگلیس انجام شده نشان میدهد، دستمزد مهندسان ساختمانی در سراسر اروپا در سال ۲۰۰۹ تا ۱۰درصد کاهش مییابد. دستمزد این افراد در سال ۲۰۰۸ تا ۵درصد کاهش یافتهبود. این تغییرات، مولود رکودی است که بازار مسکن در دنیا را فراگرفتهاست. سایت خبری ساختمان و مسکن در انگلیس در مقالهای به ۱۰ تغییری که این رکود در سالهای آینده در صنعت ساختمانی غرب و اروپا به وجود میآورد پرداخته است.
مرگ سازههای باشکوه و مجلل نمایشی
آیا رکودی که اکنون صنعت ساخت و ساز و بازار مسکن دنیا را فراگرفته، به معنای پایان عمر سازههای باشکوه در شهرهایی مانند دبی، لندن و دیگر نقاط دنیا خواهد بود؟ حتی ممکن است شمار برجهای اداری که در آینده نزدیک در شهرهای مختلف جهان ساخته میشود، کاهش یابد. حتی اگر سازندگان، بودجه لازم را برای ساخت این ساختمانها پیدا کنند خیلی زود درخواهند یافت که مشتری برای این برجها پیدا نخواهند کرد. شرکتهای تجاری که در این اقتصاد راکد جهانی سود چندانی به دست نمیآورند دیگر نیازی به برجهای میلیارد دلاری برای اقامت خود و اداره کسب و کارشان ندارند. البته این به آن معنی نیست که در آینده شاهد بازگشت به ساختمانهای ارزانقیمت در نقاط مختلف دنیا باشیم که دفتر کار شرکتهای بزرگ باشد. بلکه با توجه به مالیاتهای سنگینی که در نقاط مختلف دنیا برای ساختمانهای خالی از سکنه وضع شده و گران شدن انرژی، روندهای جدیدی در صنعت ساخت و ساز معماری جهان به وجود خواهد آمد.
الگوی جدید خرید
یک موسسه تحقیقات مسکن در انگلیس اخیرا اعلام کرده، ۵۰ تا ۶۰درصد از طرحهای ساختمانی در شهر لندن اکنون نیمهکاره رها و متوقف شدهاست. این روند در نقاط دیگر دنیا هم وجود دارد. در بعضی کشورها به دلیل نبود شفافیت در آمارها و ارقام این روند مشخص نمیشود، اما در بعضی دیگر مانند لندن شفافیت در آمارها چنان بالا است که انکار این روند ممکن نیست. دلیل این توقف در کار ساخت و ساز، مازاد ساختمان و آپارتمان است که اکثر آنها پیش فروش شدهاند، اما به دلیل شرایط وخیم وامهای بانکی، خریداران از پرداخت ادامه وجوه پیشخرید خودداری میکنند. کار ساخت بخش دیگری از این ساختمانها در دوران رونق بازار مسکن شروع شده و به همین دلیل با حداکثر امکانات و تجهیزات لوکس طراحی شدهاند. اکنون کسی توان خرید این ساختمانهای لوکس را ندارد.
ساخت و ساز در حومه شهرها
در ۱۲ ماه گذشته در انگلیس شمار آپارتمانهایی که کار ساخت آنها شروع شده تا ۵۰ درصد کاهش یافتهاست. در حال حاضر از میان همه ساختمانهای مسکونی در آمریکا ۲۵ درصد آپارتمان هستند و ۷۵ درصد خانه تک واحدی تک طبقه. برای ادامه این وضع، سازندگان مسکن به ۴۰ درصد زمین بیشتر نیاز دارند، چرا که خانه تک طبقه تک واحدی مساحت زمین بیشتری نیاز دارد، اما این زمین از کجا تامین میشود؟ سازندگان مسکن در نقاط مختلف دنیا اکنون برای تامین این زمین به سراغ حاشیه وحومه شهرها میروند.
افزایش دعویهای قضایی
وقتی پول به سختی به دست میآید، تعداد دعویهای قضایی بیشتر میشود. این روند از همین حالا در بازار مسکن و ساخت و ساز آغاز شدهاست. در ۵ ماه گذشته در آمریکا شمار کارمندان دفاتر حقوقی شرکتهای ساختمانی افزایش یافته و حقوق آنها هم دوبرابر شدهاست.
مشتریمداری
این روزها مشتریان در بازار مسکن همه کلکها و سیاستبازیهای سازندگان و فروشندگان ملک را تلافی میکنند. در گذشته فروشندگان در موضع برتر قرار داشتند، اما اکنون این خریداران هستند که شرایط قراردادها را تعیین میکنند. یکی از شرایطی که این روزها خریداران در قراردادها به فروشندگان تحمیل میکنند، شرط انتقال ریسک به فروشنده است. صاحبان شرکتهای ساختمانی و انبوهسازان هم که بعد از مدتها انتظار، خریداری پیدا کردهاند، بدون هیچ مخالفتی این شروط را میپذیرند.
کارآمدی
در بازار پرآشوب ساختمان و مسکن، شرکتها و سازندگانی میتوانند به سلامت از این توفان عبور کنند که بتوانند هزینهها را کنترل کرده و کارآمدی را بالا ببرند. یکی از بهترین راهها در این میان، مدیریت پسمانده است. هزینهها همیشه مشهود نیست. گاهی قیمت موادی که به صورت پسماند به زبالهدان ریخته میشود به ۵/۱میلیارد یورو در سال میرسد. شرکتهای ساختمانی برای حل این موضوع از مصالح پیشساخته و ساخت و ساز در خارج از محل ساختمان استفاده میکنند. این شیوه ساخت و ساز در سالهای آینده متداولتر خواهد شد. از سوی دیگر سرعت ساخت و ساز هم این روزها موضوعی بسیار مهم برای سازندگان است.
کاهش هزینهها
در شرایط سخت بازار، تلاش بیشتری برای کاهش هزینهها صورت میگیرد. اولین گام برای رسیدن به این هدف، استفاده از مصالح ارزانقیمتتر است.
فقدان نوآوری
بخش عمده کار شرکتهای ساختمانی به طراحیهای نوین و نوآوری در زمینه ساختوساز اختصاص مییابد. در شرایط سخت بازار دیگر بودجه چندانی برای این نوآوری باقی نمیماند. این نوآوری هم در زمینه ساخت و ساز صورت میگیرد و هم در زمینه تاسیسات تامین انرژی ساختمانها.
دشواری در تامین سرمایه
در شرایط رکود بازار، بانکها تمایل چندانی به وام دادن ندارند. در گذشته در اکثر کشورهای غربی تا ۸۰درصد قیمت مسکن وام وجود داشت، اما اکنون حتی برای تامین ۶۰درصد قیمت خانه هم نمیتوان به وام بانک امید داشت. امروزه در اروپا و آمریکا از هر ۲۰ بانک تنها ۲ بانک برای دادن وام مسکن تمایل دارند.
خطر تخریب محیطزیست توسط صنعت ساختمان
در شرایطی که شرکتها و سازندگان مسکن هزینههای خود را محدود میکنند و جایی برای نوآوری نمیماند، اکثر سازندگان ترجیح میدهند شیوههای سنتی مانند کولر یا شوفاژ گازی و گازوئیلی را برای تامین گرما یا سرمای ساختمانها به کار ببرند. رکود کنونی در اقتصاد جهان و از آن بیشتر در بازار مسکن، میتواند همه پیشرفتهای سالهای اخیر در زمینه استفاده از انرژی پاک و انرژیهای تجدیدپذیر مانند باد و خورشید را به عقب برگرداند.
کشور ایتالیا از غنی ترین کشورها در زمینه معماری است و زیبایی و عظمت بناهای آن غیر قابل انکار است. معماران زیادی برای درک شکوه و عظمت بناها به این کشور سفر می کنند و شاید با دیدن آنها از خود بپرسند که چطور این همه زیبایی در کنار هم شکل گرفته و یک سبک معماری غنی را به وجود آورده؟ به یقین می توان گفت که آمیزش قابلیت فنی رومیان با قوه ی تخیل و ابتکار و شیوه های شرقی بود که شاهکار های پر افتخار معماری بیزانس مانند کلیساهایی که در قسطنطنیه تحت سر پرستی ژوستی نین امپراتور روم شرقی (565-483 م/ بیزانس) ساخته شد و همچنین عده کثیری از ساختمانهای مسیحی شرق و غرب را بوجود آورد. راههای ارتباطی بین ایتالیا و شرق دور که از ایران می گذشته توسط سیاستمداران اروپایی، تاجران و تعداد بیشماری از اروپاییان به دفعات طی شده و آنان به پدیده های این کشور ها با دید بصیرت چشم می دوختند و آداب و عادات و ابتکارات آنها را در افکار خود ثبت و ضبط نموده و با خود به کشورشان انتقال می دادند. چطور ممکن است معماری ایران بویژه گنبد های بزرگ، طرحهای زیبا و پر از خصوصیات فنی گنبدها و طاقهای آجری ایرانی که هم زیبا و هم باربر بودند به دنیای هنر اروپای آن روزگار اثر نبخشد؟ آنچه که مسلم است روشهای ایرانی در فنون مصر و شام تاثیر کرده و از آنجا دامنه نفوذ خود را به سیسیل و سایر نواحی اروپا بسط و توسعه داده است. اروپاییان در اثنای جنگ های صلیبی بعضی از اصول سبکهای معماری سوریه و مصر را اقتباس کردند و شکی نیست که آنها همه سوری یا مصری خالص نبوده و مسلم است که معماری اسلامی مصر، عراق و شام از قرن نهم میلادی از سبک و روش معماری ایران اقتباس نموده است. حال آنکه می بینیم طاق های انگلیسی موسوم به "تیودوری" با طاق های قوسی شکسته ایرانی که انحنا» آنها منتهی به دو خط مستقیم می شود چندان تفاوتی ندارد و نیز بعضی از اصول معماری که در سقف ها و گنبد های قرون وسطی اروپا به کار رفته از اصول معماری ایران و شرق اسلامی اقتباس شده است. با این که رومی ها مهارت زیاد در معماری و مهندسی داشتند هیچگاه ندانستند چگونه گنبد بسازند و هرگز نفهمیدند چه راهی برای بنا کردن یک گنبد گرد بر فراز یک بنای چهار گوش وجود دارد. ایرانی ها بودند که ترتیب ساختن حجره های محدب را برای پر کردن سوراخ ها و روزنه های زشت اختراع کردند و به این ترتیب ساختن گنبد را استادانه امکان پذیر کردند. "پروفسور پیرسن پاولزی" در پی بررسی پیرامون هنر معماری ایران و ممارست در مرمت بعضی بناهای از جمله گنبد سلطانیه دریافته که این هنر اصیل بویژه گنبد سازی نه تنها بر خاور زمین بلکه بر معماری باختر نیز تاثیر بسزایی داشته ، بویژه شیوه ساختمان گنبد دو پوشش پیوسته که در بنای با شکوه گنبد سلطانیه بطرز هنرمندانه ای بکار رفته سالها بعد در گنبد کلیسای نامی "سانتاماریا دلفیوره" در شهر فلورانس شاهکار فیلیپو برونلسکی (رنسانس آغازین) تاثیر شگرف داشته است. ابتکار ساختمانهای مهم یعنی گنبد و پوشش با قشرهای تقریبا موازی و نزدیک بهم با فرم ساختمانی دنده ای و بافت آجری که در ساختمان آن به هیچ وجه از اسکلت و مهار استفاده نشده بلکه بطور خودیار بنای گنبد شکل گرفته و ساخته شده و از شهر سلطانیه به گنبد سانتاماریا دلفیوره رفته. "سن پاولزی" معتقد است که خصوصیات آجرکاری ایرانیان که وی آن را به نام مهره ماهی نام نهاده از ایران برای "برونلسکی" به ارمغان آمده است. سیستم اجرای گنبد بدون کاربرد اسکلت و مهار با استفاده از بافت جناقی آجری که برونلسکی در کلیسای سانتاماریا دلفیوره بکار برد در ایران از قرن دهم و بخصوص در اوج تمدن سلجوقی به کار می رفته است مثلا می توان از گنبد های کوچک شبستان جنوب شرقی همجوار گنبد نظام الملک در مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع اردستان و مسجد جامع قزوین یاد کرد که قدمت آنها به قرن یازدهم میلادی می رسد و مسجد جامع ساوه که شاید قدیمی تر از سایرین باشد و در کاشان و یزد و تمام ابنیه تاریخی مربوط به زمان سلجوقی ایران مشاهده نمود. پروفسور آرتور آپهم پوپ(1969-1881م)مورخ مشهور آمریکایی آثار هنری ایران می گوید: "طرح ها و نقش های ایرانی و به ویژه فن ظروف سفالین و کاشی های زیبا راه باختر را پیمود و به ایتالیا وارد شد" نقش شاه در هنر ساسانی در حال تاجگذاری در دربار با شکوه خویش به عنوان سرمشق هنرمندان بیزانس برای تجسم چهره ی مسیح پیروزمند که اطراف وی را موکبی از فرشتگان، حواریون، پیامبران و نویسندگان انجیل فرا گرفته اند، قرار گرفته است. بعدها هنرمندان در نقوش برجسته و گچبری های کلیساهای کهن فرانسه انگشت سبابه خم شده ی دستی را که علامت احترام بزرگان دوره ساسانی بود، بعینه اقتباس کردند. یکی از مکتب های محققین تحت رهبری "چرزیگوفسکی" چنان در این زمینه تند می رود که می گوید : "تمام اختصاصات اساسی ساختمان های گنبدی و سقف های ضربی و حتی ساختمان های صلیب شکل که عصاره ی واقعی معماری بیزانس به شمار می رود از ایران سرچشمه گرفته و نخست در ایران توسعه یافته است". تالبوت رایس خاورشناس و باستان شناس انگلیسی می گوید : "هر چند این عقیده اغراق آمیز است ولی دلایل کافی در دست است که ایران در معماری بیزانس صاحب تاثیر حیاتی می باشد زیرا طاق بیضی شکل، بکار بردن قوس های گچی برای زینت نمای عمارت، هلال سه گوش برای تبدیل عمارت چهار گوش بپایه مدور گنبد و شاید توسعه دادن طرح چهار گوش عمارت به وسیله ی افزودن دو گوشواره و تبدیل آن به صلیب یونانی همه قبل از آن که در بیزانس توسعه یابد در ایران مورد توجه قرار گرفته بود". ایرانیان از زمانهای بسیار دور حتی پیش تر از امپراتوری با شکوه هخامنشی دارای معماری غنی و هم سو با طبیعت و متناسب با اقلیم و منابع طبیعی بوده (معماری پایدار) و آنچه که می تواند معماری امروز ایران را به غنای گذشته خود بازگرداند مطالعه معماری سنتی و وارد کردن آن در مصالح و معماری مدرن است.
چوب یا بطور کلی درخت، یکی از کارآمدترین و مفیدترین مصالحی است که در دسترس بشر قرار دارد. شاید به جرأت بتوان گفت اگر چوب را از زندگی بشر حذف میکردند، به طور قطع بسیاری از علوم نمیتوانستند تا به این حد به درجه کمال برسند؛ زیرا هر شاخه از دانش بشری به گونهای به چوب و فرآوردههای جانبی آن وابسته است مانند: صنایع ساختمان - کاغذسازی - داروسازی (ساختن الکل) - مجسمه سازی - قالبسازی - ریخته گری - صنایع اتومبیل - لوازم خانگی - کشتی سازی - صنایع هواپیماسازی - صنایع بستهبندی - سازهای موسیقی و غیره. به طور خلاصه در هر رشته از صنعت، چوب به صورتی نقش فعال دارد. ولی در این متن فقط چوب و موارد استفاده از آن در ساختمان مورد مطالعه قرار میگیرد.
* انواع چوب هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند
مهندسین ساختمان، چوب را فقط از نظر مصرف آن در صنعت ساختمانسازی مورد مطالعه قرار میدهند. چوبهایی که در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند به دو دسته تقسیم میشوند: سوزنیبرگ و پهنبرگ. درختان سوزنیبرگ مانند: سرو - کاج - سرخدار - نراد و درختان پهنبرگ مانند: بلوط، اقاقیا، افرا، ممرز، توسکا، راش، چنار، صنوبر و بید.
* تفاوتهای درختان سوزنیبرگ و پهنبرگ
از دیدهای مختلف این دو دسته دارای تفاوتهای گوناگون هستند. مثلاً از نظر یک جنگلدار، طریقه تکثیر، تعداد گونههای هر دسته (از سوزنیبرگان در حدود ۵۰۰ گونه باقی مانده ولی از پهنبرگان بیش از ۵۰۰۰ گونه شناخته شده است)، محل تکثیر، از نظر آب و هوا، شکل هندسی درخت و شاخههای آن، سرعت رویش و غیره. ولی تفاوت عمده آنها که در نظر اول برای مهندسین ساختمان قابل تشخیص میباشد، عبارت است از:
١- چوب سوزنیبرگان دارای وزن مخصوص کمتر است؛ در نتیجه سبکتر و نرمتر می باشد. لذا برای کارهای نجاری و قالبسازی آسانتر شکل میگیرد و خوش رندهتر میباشد و کار نجاری با آنها ارزانتر تمام میشود. البته کار ساخته شده با آن بیدوامتر و غیرباربرتر میباشد.
۲- چوب سوزنیبرگان زودتر و بهتر از پهنبرگان خشک میشود.
٣- مصرف چوب سوزنیبرگان بیشتر از پهنبرگان میباشد. در صنایع کاغذسازی، قالبسازی، در صنایع ریختهگری، قالب سازی برای بتن، وسایل موسیقی و غیره از چوب سوزنیبرگان استفاده میشود.
۴- در صنایع ساختمان چه به طور مستقیم، مانند در و پنجره و کمد و چه به طور غیر مستقیم، مانند قالببندی برای بتن و چه بصورت مبل و میز و صندلی، از چوب سوزنیبرگان که در ایران به نام کلی نراد معروف است، استفاده میگردد.
5- چوب درختان پهنبرگ، دارای نقوش و رنگهای زیبا هستند و نسبت به سوزنیبرگان، بهتر لاک و الکل میگیرند.
* انواع چوبهایی که به صورت مصنوعی در ساختمان مصرف میشود
چوب به دو صورت در صنعت ساختمانسازی مصرف میشود: یکی به صورت مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد، مانند: پنجره، کمد و کابینت آشپزخانه. در حالت دوم، به طور وابسته در صنایع دیگر ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد مانند: قالب برای ریختن بتن، تخته زیر پا برای سیمانکاری یا بنائی و نماچینی.
چوبهایی که در صنعت ساختمانسازی و به صورت مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرند به شرح زیر میباشد:
1- روکش
بعضی از چوبها دارای نقشها و رنگهای بسیار زیبا و جالب هستند مانند: چوب های ملچ، راش، گردو و توسکا. بشر به علت زیباپسندی که در طبیعت او میباشد، علاقه داشت لوازم و مایحتاج خود را با این چوبها بسازد تا بدین وسیله به زیبایی محل زندگی خود بیافزاید. ولی تقاضای بیش از حد برای این چوبها و مقدار محدود آن در طبیعت، باعث بالا رفتن قیمت آن شد. برای رفع این مشکل بشر به فکر افتاد که چوبهای خوش نقش و خوش رنگ را بصورت ورقههای نازک درآورده و این ورقههای نازک را روی چوبهای ساده بچسباند و بدین ترتیب صنعت روکشسازی بوجود آمد. قدمت صنعت روکش مربوط به چند هزار سال پیش میباشد، به طوری که امروزه در موزههای بزرگ دنیا قطعات چوبی روکش شده که از دوران مصر باستان باقی مانده است، یافت میشود.
2- فرمیکا
برای آنکه فیبر در مقابل رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد و همچنین دارای نقش و نگار زیبایی باشد، یک روی آن را بوسیله لعابهای ملامینه با رنگها و نقشهای مختلف میپوشانند و به آن فرمیکا میگویند. از فرمیکا نیز در صنعت مبلسازی و سایر وسایل زندگی مانند میز و صندلی و کتابخانه استفاده مینمایند.
3- پارکت یا فرش چوبی
یکی دیگر از فرآوردههای چوبی که در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد، پارکت یا فرشِچوبی میباشد. از آنجا که برای ساختن پارکت از قطعات کوچک چوب استفاده مینمایند، این فرش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. چوبی که برای ساختن پارکت استفاده میشود باید دارای مقاومت بالایی در مقابل سایش باشد و همچنین باید دارای نقش زیبایی نیز باشد، تا به سالن و یا اتاق کار جلوه خاص بدهد. در ابتدا برای ساختن پارکت فقط از چوب گردو استفاده مینمودند که دارای نقش زیبایی می باشد، ولی به علت گرانی این چوب، بعداً از چوبهای دیگر مانند راش، بلوط، ممرز و ماهاگونی نیز برای ساختن پارکت استفاده شد. برای ساختن نوعی از پارکت بعد از آن که چوب مورد نیاز را خشک کرده و رطوبت آن را تنظیم نمودند، چوب را با اره به قطعات ۲ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر میبرند. ضخامت پارکت در حدود ۴ تا ۵ میلیمتر می باشد. سپس پنج عدد از این چوبها را کنار یکدیگر قرار میدهند تا مربعی به ابعاد ۱۰ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر بدست آید. آنگاه ۲۵ عدد از این مربعها را به روشی روی یک صفحه کاغذ یا پلاستیک میچسبانند که یک مربع ۵۰×۵۰ سانتیمتر حاصل بشود. البته خطوط چوبهای هر مربع 10*10 مخالف جهت مربع کناری خود میباشد.
این مربعهای ۵۰×۵۰ را با چسب در محلی که قبلا آماده گردیده و زیرسازی شده است، میچسبانند و پس از سمباده کاری روی آن را با لاک و یا رنگهای شیشه، مانند نیم پلی استر میپوشانند. نقش و نگار و رنگ اصلی چوب از پشت این رنگها به خوبی قابل رویت میباشد. فرشهای پارکت به علت ارزانی و دوام و منظره زیبایی که دارد برای فرش دفاتر کار و سالنها مورد استفاده قرار میگیرد. باید توجه نمود که فرش پارکت باید بکلی از رطوبت دور باشد و اگر در طبقه همکف از آن استفاده میشود، باید حتماً زیر پارکت را با یک لایه قیر و گونی ایزوله نمود. البته اگر در زیر طبقه همکف زیرزمین ساخته شود، ایزولاسیون رطوبتی لازم نیست.
سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگون این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های مرمریت و گرانیت را نام برد.
پوشش دیوارهای داخل ساختمان
استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشو
با توجه به اهمیت طراحی نما در ساختمان و انتخاب مصالح مناسب جهت مقاومت و زیبایی بصری نما ، در این مقاله به توضیح کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان و ویژگی های انواع سنگهای ساختمانی میپردازیم.
موارد کاربرد سنگ ها در طراحی ساختمان
کف ساختمان و پلکان
سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگون این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های مرمریت و گرانیت را نام برد.
پوشش دیوارهای داخل ساختمان
استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.
یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی، آلودگی هوا و … از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند. سنگ تراورتن گزینه ای مناسب برای استفاده در نماکاری ساختمان می باشد.
دیوار و شالوده
سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار می روند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده می شوند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه دیده می شوند استفاده می گردد. برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده نمود.سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می آیند.
کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان
یکی از پوشش های مناسب برای نمای ساختمان استفاده از نمای سنگ است که روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب سنگ نمای ساختمان، باید مناسب با شرایط آب و هوایی محیط انتخاب شود که دوام نمای ساختمان بیشتر شود. بعضی از سنگ ها مثل سنگ های تراورتن با ملات سیمان و ماسه پشت سنگ ها، به داخل این سوراخ ها نفوذ می کند و مانع از جدا شدن آنها از نما می شود. اما برخی از سنگ ها مثل مرمریت دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و مکندگی چندانی هم ندارند این سنگ ها با توجه به اختلاف دمای محیط بیرون در شب و روز، تغییرات فصول و انقباض و انبساط سنگ اگر از روش ملات سیمان و ماسه استفاده شود احتمال کنده شدن سنگ بسیار زیاد است. ولی با اسکوپ کردن، سنگ بر روی نما محکم می شوند . در سنگ نما ممکن است از یک نوع سنگ و یا چندین سنگ متنوع استفاده شود. با انتخاب مناسب و هماهنگی سنگ ها کنار یکدیگر طراحان نما میتوان نمای سنگی بسیار زیبایی را به وجود آورند.
با توجه به اهمیت طراحی نما در ساختمان و انتخاب مصالح مناسب جهت مقاومت و زیبایی بصری نما ، در این مقاله به توضیح کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان و ویژگی های انواع سنگهای ساختمانی میپردازیم.
فهرست مطالب
موارد کاربرد سنگ ها در طراحی ساختمان
کف ساختمان و پلکان
سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگون این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های مرمریت و گرانیت را نام برد.
پوشش دیوارهای داخل ساختمان
استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.
یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی، آلودگی هوا و … از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند. سنگ تراورتن گزینه ای مناسب برای استفاده در نماکاری ساختمان می باشد.
دیوار و شالوده
سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار می روند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده می شوند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه دیده می شوند استفاده می گردد. برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده نمود.سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می آیند.
کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان
یکی از پوشش های مناسب برای نمای ساختمان استفاده از نمای سنگ است که روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب سنگ نمای ساختمان، باید مناسب با شرایط آب و هوایی محیط انتخاب شود که دوام نمای ساختمان بیشتر شود. بعضی از سنگ ها مثل سنگ های تراورتن با ملات سیمان و ماسه پشت سنگ ها، به داخل این سوراخ ها نفوذ می کند و مانع از جدا شدن آنها از نما می شود. اما برخی از سنگ ها مثل مرمریت دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و مکندگی چندانی هم ندارند این سنگ ها با توجه به اختلاف دمای محیط بیرون در شب و روز، تغییرات فصول و انقباض و انبساط سنگ اگر از روش ملات سیمان و ماسه استفاده شود احتمال کنده شدن سنگ بسیار زیاد است. ولی با اسکوپ کردن، سنگ بر روی نما محکم می شوند . در سنگ نما ممکن است از یک نوع سنگ و یا چندین سنگ متنوع استفاده شود. با انتخاب مناسب و هماهنگی سنگ ها کنار یکدیگر طراحان نما میتوان نمای سنگی بسیار زیبایی را به وجود آورند.
نمونه ای از استفاده از سنگ در طراحی نمای ساختمان
سنگ های نما باید شرایط زیر را دارا باشد :
– متناسب با آب و هوای منطقه باشد: سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شود. به عنوان نمونه در جایی که امکان وزش طوفان و شن زیاد است باید از سنگ هایی استفاده شود که مقاومت سایشی بالا دارند . – قابلیت صیقل خوردن و برش خوردن داشته باشد. – مقاومت خمشی و کشش نسبتا بالایی داشته باشد . – ترکیبات کانی سنگ باید در نظر گرفته شود: کانی های مضر مثل کانی های آهن در برابر هوا اکسید و سنگ نما دچار فرسودگی زودرس می شود. وجود ناخالصی در یک نقطه یا در یک امتداد، نقطه ضعفی برای سنگ می باشد و باعث تخریب سنگ می شود . – دارای جذب آب قابل قبولی باشد . – رنگ ثابت داشته باشد . – چسبندگی خوب با ملات داشته باشد .
در ابتدا انواع روشهای ساخت استخر، را معرفی می کنیم سپس مراحل ساخت استخر برای باغ، را به این ترتیب بیان می کنیم. جانمایی استخر، طراحی استخر، گودبرداری استخر، تسطیح خاک، آرماتور بندی استخر، لوله کشی استخر، سیم کشی استخر، بتن ریزی استخر، آب بندی و عایق کاری استخر، سرامیک کاری استخر. اما انواع استخر از لحاظ ساخت.
استخر ونیلی برای باغ
استخر ونیلی برای باغ، از نوعی پلاستیک آستری رزین مانند ساخته می شود که بر روی سطح بتنی استخر قرار می گیرد و مانع نفوذ آب به داخل زمین می شود. این نوع استخر به طور قابل توجهی ارزان تر از استخر های بتنی یا فایبرگلاس می باشد و تقریبا اقتصادی ترین نوع استخرها است.
استخر وینیلی، بسیار سریع و ارزان راه اندازی می شود، به این صورت که بعد از گود برداری و سیمان کاری ورق های وینیلی را روی استخر می خوابانند. در صورت استفاده مکرر از استخر ونیلی، باید حداقل هر چند سال یکبار آستر آن تعویض شود. دوام کم و همچنین چروک شدن نقطه ضعف استخر ونیلی می باشد که باعث شده تا مزایای آن نادیده گرفته شود.
استخر بتنی در باغ
استخر بتنی در باغ، این امکان را دارد که شکل استخر به صورت دلخواه کاربران طراحی و احداث شود. ساخت استخر بتنی، هزینه زیادی می برد و برای ابعاد بزرگ بهترین گزینه می باشد. ساختار استخرهای بتنی مانند استخر فایبرگلاس، بادوام است. ساخت استخر های بتنی به دلیل حساسیت در ایزولاسیون و آب بندی بدنه نیاز به دقت زیادی دارد و اگر به شکل درستی انجام نشود مشکلاتی را برای صاحب ملک به وجود می آورد. کاربران برای جلوگیری از مشکلات آببندی نامناسب بهتر است که ساخت استخر خود را به پیمانکاری بسپارند که در ساخت استخر بتنی تجارب فراوانی دارد.
استخر آماده برای باغ
استخر آماده برای باغ، این نوع استخرها جز تولیدات جدید هستند. استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس، از یک بدنه یکپارچه از جنس فایبرگلاس ساخته شده اند که این بدنه بصورت آماده در کارخانه تولید می شود و بعد از گود برداری در محل قرار داده می شود. این خود یک مزیت بزرگ از نظر صرفه جویی در زمان و سرعت انجام کار است.
از دیگر مزایای این نوع استخر ها داشتن سطح صاف و صیقلی به خاطر ژلکوت موجود در سطح آن می باشد همچنین سطح این نوع از استخرها آنتی باکتریال و ضد جلبک می باشد که هزینه نگهداری استخر را بسیار پایین می آورد. مقاومت دمایی این نوع استخرها +_ ۵۰ درجه سانتیگراد که از ترک خوردن استخر در سرما جلوگیری می کند.
استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس، از بهترین گزینه های ساخت استخر باغ و استخر ویلا هستند. گروه مهندسین مدرن استخر اولین تولید کننده استخر آماده فایبرگلاس، در ایران می باشد در صورت انتخاب این نوع استخر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و ظرف ۷ روز یک استخر زیبا با کلی مزایای عالی داشته باشید.
مکان احداث استخر
پیدا کردن مکان احداث استخر، یکی از موارد مهمی می باشد که قبل ساخت استخر باید به آن توجه کرد. در این مرحله باید تعیین کنید که استخر در منزل شما در کدام قسمت باید قرار بگیرد. اما این قرار گرفتن باید با در نظر گرفتن نکات مهم انجام شود. این نکات از جمله اینکه استخر در جایی ساخته شود که درخت نباشد تا بتوانید بطور رایگان از نیروی گرمایش آفتاب برای گرم کردن آب استفاده کنید و همچنین از ریختن برگ در آب جلوگیری شود.
استخر را در جایی بسازید که وزش باد کمتر باشد تا از تبخیر آب استخر جلوگیری شود. و همچنین احساس لرز نکنید. و یا می توانید با کشیدن نرده دور استخر و کاشتن گیاهان بوته ای از وزش باد جلوگیری کنید.
استخر را زیر سیم های برق و تلفن و همچنین روی شبکه فاضلاب مدفون نسازید. استخر را حتی الامکان در جلوی خانه بسازید تا هم از لحاظ نما و زیبایی از آن بهره مند شوید و هم از لحاظ امنیتی با داشتن وسعت دید مراقب بچه ها باشید.
کوه ها یکی از مکان هایی به شمار می رود که هر معمار دوست دارد یک بنا در آن طراحی کند. با این حال کوهستان مکان جذابی برای طراحی و معماری است، اما به همان مقدار هم با چالش و محدودیت های طراحی مواجه می شویم که کار را بسیار دشوار می کند. به عنوان مثال دور بودن از شهر، آب و هوای متغیر و فاصله زیاد با مکان های خدمات دهنده ساخت و ساز را دشوار می سازد. بخصوص اگر بخواهید بنایی متفاوت با متراژ زیاد طراحی کنید. در ادامه ۱۵ ساختمان خاص و نحوه طراحی و اجرای چنین پروژه هایی را برای شما معرفی کردیم. این نمونه ها می تواند شما را به طراحی و ساخت در کوهستان آشنا کند.
خانه های آویزان در اسپانیا
یکی معروف ترین خانه های صخره ای، خانه های آویزان کوئنکا در اسپانیا است. این روستای قدیمی، در قرن هجدهم میلادی گسترش یافت و به این شکل درآمد. این خانه ها، به گونه ای معماری شده اند که گویا هر لحظه در حال ریزش هستند، اما واقعیت این است که ساخت آن ها کاملا مستحکم و پایدار است. این مجموعه کوچک هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود.
خانه صخره ای مدرن
این خانه، در لبه یک صخره قرار دارد و ساخت آن برای معمارانش، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود. دلیل این امر هم آن بود که شرایط مکانی این ساختمان بسیار خطرناک است و نمی توان همانند خانه های معمولی، از اصول ساده ساختمان سازی برای ساخت آن استفاده کرد. این خانه، چشم انداز مهندسی شده جذابی دارد که دریا را به صورت پانوراما برای افراد داخل خانه به نمایش می گذارید. این خانه که نمونه خوبی از خانه های کوهستانی است در کشور استرالیا واقع شده است.
روستای قدیمی در لبه صخره
ایتالیا پر از روستاهای ساحلی زیبا است، اما این روستا قطعا یکی از بی ثبات ترین و خطرناک ترین روستاهایی است که در ایتالیا وجود دارد و در لبه یک صخره دریایی قرار گرفته است. تخمین قدمت این روستا، کار سختی است اما متون رومی در آن یافت می شود که نشان می دهد تاریخ این روستا به هزاران سال پیش باز می گردد. هم اکنون، این منطقه یکی از نقاط توریستی کشور ایتالیا به شمار می رود و وجود باغات انگور و راهی معروف به نام “مسیر عشق”، جذابیت های این روستای خطرناک که پر از خانه های کوهستانی است را دو چندان کرده است.
مجموعه مسکونی روی صخره آهکی
در کنار صخره های سنگ آهک بانیفاکیو در کورسیکا، تعدادی ساختمان وجود دارد که شکل آن ها بسیار شبیه به صخره های آهکی زیرش است. این خانه ها، در مکانی خطرناک و در لبه صخره ای ساخته شده اند که به نظر می رسد هر لحظه در حال فروریختن باشند. این صخره های مدیترانه ای، یکی از مکان های گردشگری کشور فرانسه است که هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود می بینید.
خانه های کوهستانی خطرناک در هیمالیا
اگر به اندازه کافی ماجراجو و کنجکاو باشید که بتوانید به هیمالیا بروید، در نهایت یکی از غارهای جذاب و دیدنی جهان را خواهید دید که در کنار مجموعه ای از خانه های کوهستانی، منطقه ای شگفت انگیز و در عین حال خطرناک را تشکیل داده است. این خانه های کوهستانی، یکی از خطرناک ترین مناطق مسکونی در دنیا را تشکیل می دهد که البته سال هاست خالی از سکنه می باشد و در بالای آن، خانه ای در دهانه غار است که راهب بودایی در آن سکونت دارد.
تفاوت در نورگیری، اصلیترین تفاوت ساختمانهای شمالی و ساختمانهای جنوبی
دقت داشته باشید خانهها دو نوع هستند یا باید خانه شمالی باشد یا خانه جنوبی. غیر از این دو حالت تقریباً ناممکن است. ساختمان شمالی ساختمانی است که ورودی آن از طرف حیاط است و سپس شما وارد راهروی ساختمان میشوید در واقع ساختمان در پشت حیاط قرار دارد. ساختمان جنوبی ساختمانی است که شما از درب اصلی ساختمان وارد شده و حیاط پشت ساختمان قرار دارد. در واقع اول ساختمان قرار گرفته است و بعد حیاط در پشت ساختمان واقع شده است. فرض کنید شما وارد یک کوچه شدهاید و به سمت جهت اصلی شمالی ایستادهاید یعنی جلوی شما جهت شمال و پشت شما جهت جنوبی است. در چنین شرایطی امتداد دستهای شما امتداد کوچه یا خیابان است. در این حالت خانههایی که روبروی شما قرارگرفتهاند خانه شمالی نام دارند و خانههایی که پشت سر شما قرارگرفتهاند خانه جنوبی نام دارند.
همانطور که همه ما میدانیم خورشید از سمت مشرق طلوع کرده و از سمت مغرب غروب میکند، پس به همین علت میزان نورگیری واحدهای متفاوت با یکدیگر قطعاً فرق دارد.
نوری که از سمت شرق به هنگام صبح میتابد انرژی گرمایی کمی دارد و روشنایی آن به میزان متوسط است. ولی نوری که از سمت غرب میتابد میتوان اصطلاح نور تیز را برای آن به کاربرد که باعث خستگی و آزار و اذیت چشم شما میشود.
در رابطه با نور جهت شمال باید بگوییم این نور از انعکاس نور خورشید روی سطوح دیگر به وجود میآید. شاید برای شما عجیب باشد ولی باید بدانید به هیچ عنوان امکان ندارد نور خورشید متمایل به شمال شود. به همین علت نور شمال نوری انعکاسی است. به همین علت اثر نورانی آن بسیار زیاد است و گرمایی کاملاً متعادل دارد.
میتوان به این نکته دقت کرد که جهت فروش واحدهای یک ساختمان اگر ساختمان شمالی باشد واحدهای شمالی قیمت بالاتری نسبت به واحد جنوبی دارند. زیرا واحد شمالی در ساختمان شمالی از نور بیشتری بهره میبرد و واحد جنوبی در این نوع ساختمان نور بسیار پایینی دارند.
در ساختمان جنوبی قیمت تمامی واحدها با یکدیگر یکسان است.
انواع خانه در کلان شهرها چگونه است؟
خانه معمولاً در کلان شهرها یا شهرهای بزرگ نقشه ساختمان به چهار نوع خانه شمالی، خانه جنوبی، خانه غربی و خانه شرقی تقسیم میشود. در ادامه هر یک از آنها را برای شما شرح میدهیم:
منظور از خانه شمالی چیست؟
منظور از خانه شمالی خانهای است که ورودی ساختمان از سمت کوچه به حیاط باز میشود.
همچنین شمال ساختمان به پلاک مجاور آن ختم میشود.
یک ساختمان شمالی از سمت شمال یعنی بخش نورگیر ساختمان، نور غیر مستقیم و از سمت جنوب یعنی سمت حیاط ساختمان نور کاملاً مستقیم دریافت میکند.
ساختمان شمالی دارای دو نوع واحد شمالی و جنوبی میشود.
واحدهای شمالی از نور بسیار زیاد در طول روز برخوردار هستند ولی واحدهای جنوبی در این نوع ساختمانها نوری دریافت نمیکنند و حتی سایز پنجرههای آنها تقریباً کوچکتر از واحد شمالی است.
ساختمان شمالی معمولاً در هر طبقه دو واحد دارند.
منظور از خانه جنوبی چیست؟
منظور از خانه جنوبی خانهای است که ورودی ساختمان از خیابان به داخل بنا باز میشود و حیاط خانه در پشت ساختمان واقع شده است.
در ساختمان جنوبی ملک و واحد شما از سمت شمال و از سمت جنوب دارای نور مستقیم است.
ساختمان جنوبی مزیت بزرگی که نسبت به ساختمان شمالی دارد و آن این است که در خانه جنوبی میزان سطح اشغال مفید طبقات به دلیل نیاز نداشتن به نورگیر اضافی بیشتر از خانه شمالی است.
همچنین تعداد پارکینگهایی که میتوان در چنین خانهای ایجاد کرد بسیار بیشتر از خانه شمالی است.
نکته دیگر نقشه ساختمان ساخت خانههای این نوع است که بسیار خوش نقشتر و مرغوبتر است به همین دلیل در برخی مناطق ساختمان جنوبی گران قیمت تر هستند.
دقت داشته باشید پنجرههای موجود در واحدهای ساختمان جنوبی بزرگتر و با شکل بهتری در خانه قرار گرفته است که نور بیشتری را جذب میکند.
نقشه ساختمان در ساختمان جنوبی معمولاً جوری طراحی میشود که در هر طبقه فقط یک واحد ساخته شود.